۱۳۸۸ آذر ۲۱, شنبه

اندرزگویانِ سودایی


* حکومت‌های ایدئولوژیک علاقه‌ی زیادی به نظارت و حتی دخالت در حوزه‌ی خصوصی شهروندان دارند. اینان خود را علناً موظف به هدایت شهروندان می‌دانند و از تمامی ابزارهای ممکن برای نیل به این هدف استفاده می‌کنند.
* عدم توجه به شایستگی و تخصص افراد در به‌کار گماردن آنها در مناصب و توجه به میزان وفاداری و اعتقاد و التزام عملی(کذا) آنها، باعث گسترش ریاکاری و روحیه‌ی عدم اعتماد در جامعه شده و دین ورزی را به ابزاری برای امرار معاش فرومی‌کاهد.
* اینگونه حکومت‌ها جامعه‌ی یکدست و توده وار و بی‌شکل را به یک جامعه‌ی متنوع و تکثرگرا ترجیح می‌دهند. در جامعه‌ی یکدست، گفتگو و ارتباط انسانی شکل نمی‌گیرد زیرا لازمه‌ی ارتباط، اختلاف است. تنوع زیستی انسانی Humanistic Biodiversity منبعی برای غنی شدن جامعه است و هر گونه یکدست کردن جامعه تلاشی‌ست برای برپایی حکومتی تمامیت‌خواه و مستبد.
* این حکومت‌ ها عادت به اندرزگویی و نصیحت دارند و آنچه از ایشان منتشر می‌شود نصیحت و تهدید است که هر یک کارکرد زمانی و مکانی مشخص و ویژه دارند. آنچه در این حکومت‌ها یافت نمی‌شود اطلاع رسانی صحیح و صادق است.

۲۸ نظر:

ناشناس گفت...

سودائیان ِ اندرزگو

سیدعباس سیدمحمدی

wild river گفت...

روان شناسها میگند : " به گل ها آب بدهید ، نه به علف های هرز. " یعنی تمرکز روی اعمال منفی این حاکمان در کل نوعی تبلیغ برای شیوه ی عمل آن هاست . میدانم روانشناس ها چرت و پرت زیاد میگند ، و درسته که اینها به شناخت بهتر حاکمان و اتخاذ راهبردهای عقلانی تر توسط ما کمک می کنند ، ولی من احساس می کنم جنبشی که الان برخاسته یه اگاهی نسبی در این مورد داره و بزرگترین کمکی که شما میتونید بهش بکنید ، دادن پیشنهاد های خلاقانه و عملی برای برون رفت از این شرایط موجوده .

سروش گفت...

توتالیتاریسم با ایدئولوژی دینی. نو، دسته دو ، کارکرده در حد نو سه تا صد تومن خریداریم. جدیدا انواع چینی و ونزوئلا ئیش هم به بازار عرضه شده. مفت. بدو آتیش زدم به مالم.

تلخ گفت...

مهندس!
معمولا ما بجای "کذا و کذا" عادت کردیم دعاهای دلخواه و حوائجمون رو بگوییم!!!!!

Sm گفت...

ببخشد! حکومت انگلیس و آمریکا چه جور حکومتیه؟
طبق قوانین مدنی که خودشون تصویب کردن "در حوزه‌ی خصوصی شهروندانشون" دخالت می کنند...!
البته اگه امثالی مثل... نباشند که از دین سواستفاده کنند، کسی به دین به عنوان ابزار معشیت نگاه نمیکنه...
شما بین دین و فرد دین دار تفاوت قائل نمیشی....

به این نکته اشاره نکردی که جوامع دینی از موهبتی به اسم خانواده برخوردرا هستند که در جوامع غربی عملا نابود شده! تا اونجا که باربی رو هم باردار می کنند!!
و بعد، بر اساس چه منطقی پیش نیاز رابطه داشتن اختلاف هست؟؟؟؟

"اطلاع رسانی صحیح و صادق"
منظورت بی.بی.سی و سی.ان.ان و... نیست که توسط... اداره میشه و واقعا چه قدر هم اطلاع رسانی صادقی دارن!

M. R گفت...

و خداوند روزی شما را جای دیگری اعطا کند...من کجا حرف از انگلیس و بی بی سی و فاکس نیوز زدم؟!
جواب کامل در وبلاگ آقا / خانم صبح صادق*

* مربع مدور

sm گفت...

َخدا رحم کند به کسانی که میخواهند در دنیای شما ادامه حیات بدهند!!
دنیایی که باید گفتمان نقد و گفتگو رادر قبرستان ها پیدا کرد..
و اگر برایش فاتحه بفرستی یا مراسمی بگیری، برایت فاتحه می فرستند و مراسم آنچنانی می گیرند! چرا که....

M. R گفت...

گفتمان نقد و گفتگو. این خاتمی یک حرف زد که حتی فاشیست ها هم الان صحبت از گفتمان می کنند. گفتمان مورد نظر شما را در کهریزک دیدیم. نتیجه ی آن گفتمان را هم از دهان شکسته و جمجمه ی خرد شده ی مرحوم روح الامینی و جوادی فر و کامرانی شنیدیم.
خیلی ببخشید حالم بهم می خورد چندشم می شود وقتی شما اینجا چیزی می نویسید.

مریم گفت...

سلام. یه کم شوکه شدم از اینکه دیدم. داری به مجسمه ها واکنش نشون میدی. من هر جایی راجع به مجسمه صحبت میکنم . چه توی تاکسی . چه با زنهای همسایه وقت پاک کردن سبزی. خب مجسمه سازی هم مثل هر هنر دیگه ای تاریخچه داره . و مثل ادبیات . نقاشی . موسیقی . از انسان غار نشین شروع شده و همه ایسم ها رو در نوردیده. اگه دوست داشته باشی بازم برات توضیح میدم

ستاریان گفت...

سلام
همیشه کامنت شما برایم باز نمی شود.
حکومتی غیر ایدئولوژیک نمی شناسم و تقریبا همه دنیا وضع به همین منوال است و البته در کشورهای جهان سومی مثل کشور ما حاکمان از آگاهی بیشتر مردم بیشتر می ترسند و آنها را توده وار می پسندند. مثل همین پاره کردن عکس امام. آخه یکی نیست بپرسد بابا بالفرض یکی هم عکسی از امام پاره کرد باید ان را در بوق بکنید و در دنیا نشان دهید! مثل این است که کسی در جایی برهنه شود و تلویزیون ما از او فیلم بگیرد و در قبح برهنگی برای تمام دنیا نشان دهد!اصلا وقتی خود دین زیر سوال رفته ،پاره شدن عکس امام چه اهمیتی دارد. شاید خود امام به همین خاطر می گفت اگر عکس مرا هم پاره کردند کسی حق برخورد ندارد و این قضیه که معلوم است از پیش طراحی شده برای اقدامات بعدی و چقدر طراحی کثیفی است.

در مورد کامنت شما: نه من معمولا در برخورد در تضادهایی که در تاریخ می بینم بیشتر می خوانم تا کفه یک نظر سنگین تر شود
از معرفی کتاب ممنونم و سعی خواهم کرد پیدا کرده و بخوانم

دانشجوی سبز گفت...

سلام
با پستی که با پست شماهم هم اندیشی دارد به روزم
سبز باشید

فرزانه گفت...

سلام
در اعلامیه حقوق بشر اسلامی نوشته اند هیچ انسانی برتر از دیگری نیست مگر بتقوا و کلید همین جاست چه کسی می تواند تقوای آدم ها را اندازه بگیرد و بهش امتیاز و برتری بدهد
در متون دینی این کار خداست اما در متون ولایی !!! این کار می تواند توسط ولی فقیه یا هر کسی که او تشخیص می دهد انجام شود و وقتی دایره تقوا این قدر بزرگ می شود که سیاست را هم در خودش جا می دهد تقوا می شود سیاست من یعنی استبدادو زیر پا گذاشتن حق انسان
آره هر ایدئولوژی خودش را با قوانین خودش خفه می کند اما در هر بار خفه شدن یک ایدئولوژی رویاهای یک نسل هم هیچ انگاشته می شود

تلخ گفت...

در پاسخ جناب ستاریان ابید بگویم گویا شما حدیث قدسی ذیل را نشنیده اید: " تصویر العلما افضل من دماء الرعایا"

ایمان گفت...

سلام.

نمی دانم ارتباط این مطلبی که در ذیل می آورم با این مطلب شماست یا با زادگاه شما شاید هم هردو :

انجمن پ‍ژوهشی مذهبی کادح چهارمین نشست از سلسله نشست‌های هالیوود علیه تشیع را با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان برگزار می‌کند.

این نشست با محوریت نگاهی به فعالیت‌ها و علائم فراماسون درسینمای هالیوود و رویکردی به جشنواره کن 2009 روز دوشنبه 23 آذر از ساعت 13 درسالن حزین لاهیجی دانشگاه آزاد واحد لاهیجان برگزار می‌شود.

چهارمین نشست از سلسله نشست‌های هالیوود علیه تشیع با نمایش و نقد و بررسی فیلم «پادشاهی» همراه است.

محسن صائمی گفت...

سلام محمد رضای عزیز
از آشنائی با شما خوشوقتم
امیدوارم زین پس بیش از این به پاورقی سر بزنید و مرا با هم فکریتان یاری نمائید
موافق کلام شما هستم
وامیدوارم بتوانیم به همان قانون اساسی بازگردیم
شاد باشی و آزاد

ایمان گفت...

آقا ما چه جوری تو این بلاگ اسپات نظر خصوصی بدهیم ؟ شما نظر خصوصی می دهی خوب ما هم دلمان هوس می کند...

مقداد گفت...

بله
البته رفتار ناشایست و برخلاف دموکراسی غرب نیز گاه بهانه دست مخالفان دموکراسی می دهد که آنها را ببیینید؟

ستاریان گفت...

سلام
ممنون
نه بابا آدم کینه ای نیستم ضمن اینکه کامنت یاد شده را هم دیدم و بیشتر از پیش شرمنده آقای رضایی شدم
ممنون

ali mahjour گفت...

هرگونه هویت منحصر به فرد برای چنین حکومت هایی خطرخیز است. به اندازه ای که حضور گله وار مردم در عرصه زندگی پررنگ می شود امکان اقتدار و محقق ساختن آرمان های ناکجاآبادی فراهم می شود. هرقدر بر هویت افراد به عنوان انسان تأکید شود، همان قدر برای چنین حکومت هایی بحران مشروعیت به وجود می آید.

وحید گفت...

سلام

وقتی اکثریت ِجامعه معتقد به یکسری ارزشهاو باورهای مشابه باشند ، هم
نظارت بر آنها ساده تراست وهم اینکه آمادگی برای دیدن و شنیدن ِِافکارمتفاوت در مردم از بین خواهد رفت .

شاید یکی از علتهای ، نظارت و دخالت ِ حکومتها (بخصوص ایدئولوژیک ) و سرکشی در زندگی مردم ، ترس باشد . ترس ازتماس ِ مردم با افکار و افراد جدید .

مهرامين گفت...

به قمار خانه رفتم همه پاكباز ديديم
چو به صومعه رسيدم همه
زاهد ريايي
در دير ميزدم من
كه يكي ز در درآمد
كه در آ درآ‌ درآيي
كه تو هم از آن مايي

محبوبه میم گفت...

کار جالبی را شروع کرده ای . ریز شدن در رفتار حکومت های ایدئولوگ و هر دفعه تنها اکتفا کردن به بخشی از آن . فایده ی این کار این است که من خواننده متوجه می شوم که کجاها از این اندیشه حمایت می کرده ام . اگر بتوانی چند نمونه مثال بیاوری از کشورها ی مختلف و این جا ، کارت دقیق تر می شود .
موفق باشی

ندا گفت...

سلام،
یه شعری هست که می گه ، شک دارم به ترانه ای که زندانی و زندانبان همزمان با هم می خوانند. نظر من در مورد همه ی این اتفاقات که نمی دونم دقیقا مال قبل از انتخاباته یا بعد از اون ...! ،مصداق همین شعر. من هنوز به هدف آدمایی که دارن شعار می دن شک دارم! نمی دونم ولی بد تردیدیه، حیف ایرانه که از دست بره ولی واقعا باید چه جوری نگهش داشت؟!!!

محمد جواد شکری گفت...

آخه تو که حرف دل منو گفتی ،دیگه چی بگم ؟
فقط با یکی از جملاتت یه مشکل کوچیکی دارم ،آخه الان تازه داشتم با چند تا جامعه ای(جامعه ی اسلامی دانشجویان!) بحث می کردم و آخرش به این نتیجه رسیدم که نمیتونم با اینا بحث کنم.
فقط اختلاف نیست که باعث میشه دیالوگ شکل بگیره بلکه باید قبل از اون ما زبان همدیگه رو هم بفهمیم.

سروش گفت...

سلام برادر
میبینم رفقای قاب ساز تبر به دست بر عقایدت تازیده اند. وا اسفاها. تو که اسطوره صبر بودی چرا براشفتی. چرا از بی دینان که بوق شکستن خانواده سر میدهند دفاع می کنی ؟ آنانی که در راهروی زندانها اگر باربی پیدا نکنند و بند مختص ذکور باشد و ... به سیب و گلابی رحم نمی کنند.

پا نوشت: با وارد کردن خط تولید دست دوم دیلدو و اون یکی مشکلات تلاشی خانواده ها به حداقل خواهد رسید و باربی ها نیز از تجاوز به عنف در امان خواهند ماند و ازدواج میکنند .
بزن زنگو. صیقه جاری شه.

علیرضا کیانی گفت...

با درود

"لازمه ی ارتباط اختلاف است"
درود بر تو و بگذار من اضافه کنم که چقدر خوب که ما هیچ وقت به یک جواب معین نرسیم و بگذاریم که اختلاف باقی بماند تا "کنش بین الاذهانی" نیز همیشه باقی بماند!(ادای دینی به استاد هابرماس!)دوستتان داریم با قید بسیار.

محسن صالحی گفت...

موافقم. این ها حقایقی هستند که داریم با با گوشت و پوست خود لمس می کنیم. در حکومت ایدئولوژیک مردم به خودی و غیر خودی تقسیم می شوند، شهروندان درجه بندی شوند، ایدئولوژی رسمی معیار حقیقت می شود. دشمن تراشی، سرکوب و تفتیش عقاید نهادینه می شود و ...

گرین ایز گفت...

تازه به وبلاگ شما اشنا شده ام. مطالب خیلی زیبایی می گویید. با اجازتان دوست دارم از این مطلب استفاده کنم.