۱۳۸۹ مرداد ۲۹, جمعه

جملاتی از هایک



«کل گرایی collectivism یکی از ویژگی های جامعه شناسی ست. مفاهیم کلی ای نظیر جامعه، اقتصاد، سرمایه داری، امپریالیسم و مانند آن را موجودات و موضوعاتی کاملا مشخص و قابل شناخت تلقی می کند. جستجوی قوانین توسعه جوامع و فلسفه ی تاریخ و مانند آن نتیجه ی توهمات متفکرین کل گراست.»
«مجبور کردن افراد تنها زمانی پذیرفتنی ست که در خدمت خیر عمومی باشد؛ اما مساله اینجاست که تعریف دقیق خیر عمومی بسیار مشکل است و هر کس ممکن است آن را به نحوی تفسیر کند.»
فریدریش فون هایک

۲۰ نظر:

آی سودا گفت...

سلام
چه نتیجه ای می خواستین بگیرین؟

عبداللطیف عبادی گفت...

سلام
وبلاگ شما در فهرست وبلاگهای خواندنی ایران در سایت روزنامه نگار آزاد قرار گرفت . از این پس وقتی که مطلب جدیدی را بنویسید نوشته تان بطور اتوماتیک در بالای فهرست "جدیدترین مطالب وبلاگهای خواندنی" ظاهر میشود . امیدوارم که از این طریق جمع جدیدی از خوانندگان سایت روزنامه نگار با مطالب سایت - وبلاگ شما آشنا شوند

مهرگان گفت...

سلام
خیر عمومی سخت تعریف میشه و در جوامع ایدئولوژیک جبر تلقی میشه. اگر خیر عمومی را با فایده گرایی عجین کنندو در چارچوب لیبرالیسم تعریف شود شاید عادلانه ترین نتیجه عاید شود.

دمادم گفت...

شاید برای همین جامعه شناسی جدید و به طور کلی شاخه های علوم انسانی جدید، دارند به سمت جزیی نگری می روند. نتایج آماری الان دارد حرف اول را در تحلیل ها می زند اما از طرفی خطر افتادن از آن سوی بام هم هست.

حامد گفت...

کلا ً خیر به سختی تعریف میشه
مخصوصا ً وقتی تعیین مصادیق خیر به دست حاکمین باشه

سیدعباس سیدمحمدی گفت...

طبق
http://www.iptra.ir/vdcbrhfsbbf.html


در این نوشته سعی من این است که ثابت کنم، محمد جواد لاریجانی، تئوریسین ظلم میباشد...

فرزانه گفت...

سلام
محبوبه درست میگوید
خبر افتادن از آن طرف بام هم جدی است
علم و فلسفه وقتی جدی است که بتواند سریع جایگاه ناظر بودن خودش را عوض کند از جز به کل و برعکس .

درخت ابدی گفت...

سلام.
خیر عمومی هم از یه دید فرق چندانی با مثلا امنیت ملی نداره. دولتی که مشروعیت داشته باشه می تونه اکثریت رو با خودش همراه کنه، حتا اگه نگاهش واقع بینانه نباشه.

اويس گفت...

like ;D

عاتکه گفت...

خیر عمومی میتونه تفاسیر مختلفی داشته باشه ولی حتما یکی از این تفسیرها قانونه

نفیسه گفت...

جمله دوم مصداق بسیاری از قوانین و اعمالیست که در کشورهای توسعه یافته و نیافته وجود دارد.

ندا گفت...

سلام
یافتن قوانین این توسعه می تونه نتیجه ی کل گرایی هم باشه ولی به نظرم اغراق این جمله کمی زیاده.

ناميرا گفت...

خيلي از افراط هاو زياده روي ها در حكومتها و...ناشي از يك ديد كلي گرايانه و جدي تلقي نكردن جزئيات وتفاوت هاست.
مي شه گفت يكي از انتقادهايي كه به كلي گرايي در قوانين توسعه مي شه از طرف ديگاه پست مدرنيسم بوده كه انگار اينجا با اين پست يه كم شباهت داشت.

هادی طباطبایی گفت...

سلام به محمد رضای عزیز.
به یاد مصطفی ملکیان افتادم و آن عبارات قصار که می گفت من نه دلنگران مدرنیته ام نه در فکر سنتم و ... من تنها دل نگران انسان پوست و گوشت و خون داری هستم که در این دنیا می آید و زجر می کشد و از دنیا می رود.هر چند که می دانم موضع این دو متفکر یکسان نیست و هایک را تصور نمی کنم که چنین دغدغه های وجود شناسانه ای داشته باشد اما بعضا از دو دید متفاوت هم می توان به نتایج واحدی رسید.

سیدعباس سیدمحمدی گفت...

سلام علیکم.
در تهران بیمارستان لقمان الدوله بود. شده است بیمارستان لقمان حکیم. یعنی یکی از دوله ها تغییر یافت به یکی از حکمای قرآنی!
خیابانی در تهران هست نزدیک محل زندگی ی من که حسام السلطنه بود و شده است حسام الدین.

در گوگل وقتی «مکتب شناسی» را سرچ کنی تعداد قابل توجهی از جوابها

مکتب شناسی فقیهی
و
مکتب شناسی صهیونیسم
و
مکتب شناسی ولی فقیه

است. با توجه به قابلیت زبان فارسی برای استفاده ی بی حد و حصر پسوند «ـ شناسی» (طالبی شناسی، قورباغه شناسی، ...)، چه به عنوان معادل logy- و چه به عنوان پسوندی زایا و فعال در زبان روزمره، و با توجه به آن که گفتم تعداد قابل توجهی از «مکتب شناسی»ها ان است که نام بردم، شاید «مکتب شناسی» برساخته ی فارسی زبانها باشد و معادل در زبانهای اروپائی نداشته باشد. البته همانها که «مکتب شناسی» را برساخته اند، می توانند معادلش در زبانهای اروپائی را هم برسازند یا بربافند!!

البته شاید کلی از عرایض من غلط باشد.

ميله بدون پرچم گفت...

سلام
خير عمومي هم يكي از اون پرچم هاست كه ما از سر ميله مان برداشتيم!

برزین گفت...

جامعه شناسی اگر میخواهد دامنه کارایی اش در حوزه اجتماع ملموس باشد چاره ای ندارد که به واکاوی جزئیات هم بپردازد . البته شاخه پژوهشگری اجتماعی الان تحقیقات کاربردی خوبی را در حوزه اجتماع انجام می دهد

مرمر گفت...

من که نفهمیدم ..اولین باره تو این ادرس جدید میام. خیلی از پستهاتو از دست دادم اما از این به بعد هستم. همینجا با سرعت مافوق طبیعه

شاهین گفت...

با سلام.

خواهش می کنم.
ممنون از نظر استادانتان.بله گوش به راحتی در زمان خواندن متوجه می شود ولی خوب زمانی که علت کاری را بگیرید دیگر انگیزه ایی برای ادامه نیست.

اما در مورد این پستتان:

موضوعه پیچیده ایست. جامعه پدیده ای نیست جز توده متشکل از افراد با ویژگی و نیز منافع مشترک.
خیر عمومی را میتوان در قانون در کشورهایه دموکراتیک و نیازهایه فیزیولوژیک تا حدودی یافت.
باید به یاد آورد جامعه قرارداد اجتماعی است که اگر منفعت افراد را تامین نکند حیاتش در خطر است.
خود اصالت منفعت همانند دست نامرئی آدام اسمیت خیر عمومی را مشخص میکند.
اگر مسئله انسانی دیده شود ونه مکتبی تصویری هرچند مبهم میتوان از خیر عمومی داشت یعنی ترکیب زیست شناسی و حقوق.

محسن صالحی گفت...

درود بر هایک!