۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

نمایشگاه کتاب

هرگاه که موعد فرارسیدن نمایشگاه کتاب می شود اینجانب بنا به وظیفه ی شرعی، ملی، میهنی، تاریخی، جغرافیایی، دریادار مدنی، سپهبدقرنی و شهید اویس قرنی خونش به جوش آمده و کتاب معرفی می کند. سال گذشته هم در وبلاگی که به طرز ایستاده ای دچار مرگ مغزی شده ولی هنوز نفس می کشد، کتابهایی را برای خرید به دوستان معرفی کردم. این بار هم این سنت را ادامه می دهم. توضیح اینکه به دلیل کمبود جا و نیز کمبود وقت و حوصله ی شما خواننده ی گرامی توضیح خاصی درباره ی کتاب نمی دهم و آن را به وقتی موکول می کنم که یکان یکان بر سر فرصت بتوانم از تک تک کتابها شرحی البته ناقص و مختصر بنویسم.
با راست کلیک کردن و انتخاب صفحه یا زبانه ی جدید، بر روی نام کتاب وارد سایت آدینه بوک خواهید شد که مشخصات کتاب را ذکر کرده.
* معمولا بنده کتابهای شهید اهل قلم و رند عافیت سوز و استاد نادیده ام علی اکبر سعیدی سیرجانی را به همه سفارش می کنم. بر روی نام استاد کلیک کنید تا مجموعه ی کتابهای وی را ببینید. کتابهای استاد بسیار خواندنی ست.
* ایران 1427 عزم ملی برای توسعه ی علمی و فرهنگی / رضا منصوری
* آزادی و خیانت به آزادی: شش دشمن آزادی بشر / آیزایا برلین
*
در جست وجوی آزادی / آیزایا برلین
*
اخلاق در حوزه عمومی: تاملاتی در باب ارزش ها و نهادهای دموکراتیک/ علی میرسپاسی
*
چند گفتار درباره ی توتالیتاریسم / مجموعه ی مقاله
*
درسهایی کوچک درباب مقولاتی بزرگ/ لشک کولاکوفسکی
* روح پراگ / ایوان کلیما
* چند کتاب خوب از رامین جهانبگلو : موج چهارم - زمانی برای انسانیت بشر - بین گذشته و آینده
* هزار توهای بورخس / خورخه لوییس بورخس
* مشتاقی و مهجوری گفتگوهایی درباره ی سیاست و فرهنگ / مصطفی ملکیان
*
چرندیات پست مدرن: سوء استفاده روشنفکران پست مدرن از علم / آلن سوکال
*
مجموعه ی کتابهای کوچکی که نشر فرهنگ معاصر چاپ کرده هم بسیار جالب و خواندنی ست. موضوعاتی از قبیل آگاهی، کوانتوم، فلسفه ی علم، پژوهش،

۱۶ نظر:

Alireza گفت...

سلام/ چند تا از این کتابا توی لیستم هست. چندتاشم بنا توصیه ات خریدم که در کتاب خانه خاک می خوره و هنوز نخوندم. یعنی نرسیدم بخونم.
مشتاق دیدار.

درخت ابدی گفت...

سلام. مرسی، فهرست خوبیه. اون کتاب آزادی برلین رو باید بگیرم.
چند تا پیشنهاد هم من دارم:
1. "دموکراسی یا حقیقت" از میرسپاسی (طرح نو)
2. گستره ی اسطوره (هرمس)
3. قرن بیست و یکم (ثالث)
4. "روانکاوی فرهنگ عامه" (ثالث)

هادی طباطبایی گفت...

سلام.سعیدی سیرجانی مگر کتابهایش اجازه چاپ دارد؟
مشتاقی و مهجوری جلد دوم است؟؟
فکر کنم یک ترجمه هم قرار بود از آقای ملکیان در این نمایشگاه بیرون بیاد.یک کتاب هم از سروش دباغ هست که در مورد اخلاق روشنفکری است .

دمادم گفت...

ممنون به خاطر معرفی تان.
درباره ی لینک فیلم ها که پرسیده بودم، یکی از دوستان شما (ظاهرا)، لطف کرده واز طرف شما پیشنهاد داد.تا باشدازین دوستان.

فرزانه گفت...

سلام
پس بنا به همان وظیفه میهنی و غیره غرفه تان را زود تر از همه علم کرده اید .می دانید که امسال عده ای مامور در لباس خبرنگار ظاهر الصلاح مسئول گزارش کتابهای مورد دار به مسئولین نمایشگاه شده اند .
کتابهای غرفه شما هم که اصلاً خود موردند (خنده )

نفیسه گفت...

وظیفه اخلاقی وانسانی یادت رفت.اپس شربت شهادت رو هم نوش جان کردی.
وای اینجوری که بوش میاد باید کل حقوق یکسالم رو امسال بذارم واسه نمایشگاه چون خودم هم یه لیست بلند بالا دارم که باید بخرم.
ممنون باز هم بابت این معرفیها.

سیدعباس سیدمحمدی گفت...

سلام علیکم.
من که از بخت بد یازده و نیم ماه بعد و یازده و نیم ماه قبل از نمایشگاه کتاب، دچار معظل ملی ی «بی پولی» می شوم. پارسال رفتم نمایشگاه. یک یا دو کتاب گرفتم.
***
عبداللطیف؟ او اگر بیاید بحث بین هلوع و ستاریان و امیرمهدی را به انفجار می کشاند، چون من خودم با گوش خودم از عبداللطیف شنیدم که گفت حضرت موسی وجود خارجی نداشته. عبداللطیف غیاباً از طرف امیرمهدی مشمول فتواهای دفتر آقای اردبیلی و آقای بهجت است.
***
من نمی دانم ذوالقرنین کوروش بوده یا اسکندر. در قرآن خب نامی که هست «ذواقرنین» است، و کوروش و اسکنر و ... نیست. در عهد عتیق هم ظاهراً نام کوروش هست، اما نگفته کوروش = ذوالقرنین. بحث تاریخی ضرر ندارد. بحث تاریخی و دینی و فلسفی و علوم پایه و ...، اینها نشان می دهد هر فردی با چه میزان از دقت و احتیاط و و معلومات و ... وارد صحبت می شود و از صحبت خارج می شود.
***
ظاهراً گرایش (و استدلال) به این که ذوالقرنین = کوروش، حادثه ای جدید است. طبق قرآن خرمشاهی، بین مفسران این اقوال بوده درباره ی کسیتی ی ذوالقرنین (البته خرمشاهی اقوال را ذکر کرده و نظر نداده خودش):

اسکندر (رأی اکثر مفسران قدیم؟)
منذربن ماء السماء
صعب بن همال حمیری
تبّع الاقرن پادشاه عربستان
ابوکرب شمریرعش بن افریقس حمیری
کوروش (رأی علامه طباطبائی و تعدادی از معاصران)
تس چی هوانگ (سازنده ی دیوار چین؟)

میهن پرست گفت...

بسیار ممنون از اینکه به فکر ما هستید محمدرضاجان
هر جا که هستی پیروز باشی و فرهیخته...

ناميرا گفت...

اتفاقا امروز داشتم مصاحبه مير سپاسي براي همين كتابي كه ازش معرفي كردي رو مي خوندم.مدل مناسبي رو به جاي حكومت دموكراتيك ديني معرفي كرده بود.مي گفت اين كتاب دنباله ي سه كتاب ديگه ايه كه ازش تو ايران چاپ شده.

الحادنامه گفت...

خیلی خوب شد بعضی از کتابارو معرفی کردید هرچند بعضیاشو خریدیم وهی نصفه نصفه خوندیم ولی خب بازم میریم میخریم حالا که جلومون رو نگرفتن :))
مطلب جدیدم رو آپ کردم با این عنوان :
روایتی از الحادنامه

مقداد گفت...

برای من فقط نام برلین جلب توجه می کرد.تمایلی به بقیه نداشتم
چرا چرندیات پست مدرن را هم چند باردر کتابفروشی دیده ام
یک رمان هم باید بخرم:اگر شبی از شب های زمستان مسافری
بقیه بستگیبه بن کتابی دارد که یونی بدهد

علي گفت...

با سلام و احترام.
وبلاگ بسيار پرباري داريد. بسيار استفاده كردم بويژه معرفي كتاب ها و توصيفي كه از سعيدي سيرجاني، جانباخته قلم كرديد.
به اميد روزي كه از اين كشته شدگان اما نه بر سر قدرت بلكه بر سر انديشه تجليلي شايان شود.
شادكام باشيد.

اويس گفت...

حتما پيگيري ميكنم :-)ممنون از پيشنهادات :-)

نجیبه محبی گفت...

سلام


من هر سال که نمایشگاه می رم عهد می کنم سال بعد نروم بس که شلوغیش آدم را دیوانه می کند ، اما به هر حال ممنون از معرفی تون .
خوشبختانه این بار توانستم کامنت بگذارم :-)

ندا گفت...

سلام
سنت بس پسندیده ای ینا نهاده اید. مرسی (;

پدرام گفت...

محمدرضا جون من که نمایشگان نمیرم و ترجیح می دهم از شهر کتاب خرید کنم. از کتابهای سیرجانی که من هم دوستش دارم فقط دو زن داستان لیلی و شیرین را خواندم و عاشقش بودم. میشه به من کتاب دیگری از او را معرفی کنی که فکر میکنی خیلی قشنگه. مرسی