۱۳۸۸ آبان ۲۳, شنبه

گرگ اجل و سفری پاییزی

« فیلسوف از کشیش به بدی سخن می‌گوید، کشیش نیز از فیلسوف خیلی به بدی سخن می‌گوید. اما فیلسوف هرگز کشیشی را نکشته، در حالیکه کشیش فیلسوفان بسیاری را به هلاکت رسانده است. فیلسوف حتی تا الان شاهی را نکشته، در حالیکه کشیش پادشاهان بسیاری را هلاک کرده است.» دنی دیدرو

دو روزی را به بابلسر رفته بودم. به دیدار دو دوست. دو علیرضا. یک و دو. تقدم و تاخرشان مهم نیست زیاد. یکی از اواخر دهه ی هشتاد میلادی می‌آید دیگری از انتهای شب. یکی هنرمندی‌ست با علایق پست مدرن دیگری لیبرالی‌ست غمگین.

مهدی سحابی در پاریس به خزان پاییزی دچار شد و دیگر ترجمه نخواهد کرد. گرگ اجل یکایک از این گله می‌برد.

۲۳ نظر:

خران دو عالم گفت...

روحش شاد..
هوم؟

ناشناس گفت...

سلام علیکم
جمع لیبرالها جمع است!
خدا رحمت کند مهدی سحابی را

سیدعباس سیدمحمدی
http://seyyedmohammadi.blogfa.com

ناشناس گفت...

سلام
من یک جا کامنتی گذاشتم
چه بسا جوابم را ندهد
این جا کامنت را نقل می کنم
هر کس بتواند جوابم را بدهد ممنون می شوم



سلام علیکم.
طبق

http://www.assgari.com/nimrooz/3.doc

برتونی مبر حقوق دان وجامعه شناس میگوید
وقتی خود خواهی وتصمیم گیری فردی برای جامعه ای بصورت قانون در امد
باید فانوس برداشت ودر روز روشن بدنبال (( عدالت وانسانیت)) گشت .

طبق نوشته ی شما در
http://kiaarash1352.blogfa.com/post-10.aspx

( برونوتی میر ) اندیشمند و جامعه شناس غربی میگوید : وقتی که خود خواهی یک فرد یا یک گروه برای جامعه ای به صورت قانون در آمد فانوس بردارید و روز روشن به دنبال عدالت و انسانیت بگردید


بنده نمی دانم املای برتونی مبر درست است یا برنوتی میر، و نمی دانم این اندیشمند/جامعه شناس/حقوقدان، املای لاتین نماش چیست. لطفاَ از طریق وبلاگم اطلاع دهید نام لاتین ایشان چیست.



***
سیدعباس سیدمحمدی
http://seyyedmohammadi.blogfa.com

فرزانه گفت...

سلام
من مانده ام اگر فیلسوف هم فکر کنه وضعیتش با بقیه فرق می کنه و مجبوره بجنگه چی کار باید کرد؟
مهدی سحابی مترجم با جربزه ای بود یادش گرامی

محبوبه میم گفت...

گاهی فکر می کنم نسل جدید به کدام چهره ها دل خوش خواهند کرد ؟ نه رادی هست . نه شاملو نه سید حسینی نه نجدی نه و نه و نه ... چهره های فرهنگی این نسل چه کسی خواهد بود ؟ امیرخانی ؟ جعفری ؟ مستور ؟ ! وای که چه تهی بزرگی جلوی رویمان باز می شود .

علیرضا کیانی گفت...

با درود
بزرگوارید آقا، بزرگوار.
ان شاءالله امثال شما به اندازه ی تمام روحانیون عالم تکثیر شوید!
ضمنا کمی به بنده بر خورد که خانم محبوبه جناب مستور را هم عرض امیر خانی و امثال او پنداشتند. قبول ندارم. رک گفتم.

محمد جواد شکری گفت...

نامش تا ابد زنده باد.
همچنین خوش به حالِ شما و حلقه ی دوستانِ فرهنگیتان.
پاینده باشید

محسن صالحی گفت...

مرد بزرگی بود.مرسی که درباره اش نوشتین.

روح انگیز گفت...

همراه دختر آزاد باشید
با نوشته ای درباره

حقیقت فاطمه حقیت جو
http://goftogooyesabz.blogfa.com/

ندا (دختر خاک) گفت...

سلام دوست قدیمی ، بعد از 2 سال درس خوندن دوباره می خوام شروع کنم وبلاگ نویسی رو، ولی نه مثل دفعه پیش بی هدف این بار هدفمند ،امیدوارم کمکم کنی.

حامد گفت...

البته دامان فیلسوفان چندان پاک هم نیست بسیاری از آنان در تحکیم ظلم و استبداد نقش بسیار داشته اند هر چند که خدمت آنان به جهان بیش از کشیشان بوده است

ali mahjour گفت...

در روزهایی که گذشت درگذشت مهدی سحابی به واقع اندوهگینم ساخت. من او را با در جستجوی زمان از دست رفته شناختم و بعدها ترجمه های دیگری نیز از او خواندم. راستی سحابی را گرگ اجل نمی برد بلکه چنانکه فرموده اید گلها را باد خزان پزمرده می سازد. پایدار و پیروز باشید.

سبز نوشت گفت...

سلام دوست عزیز
جالب می نویسد
عکس های مطلب قبلی هم زیبا و مناسب با ان غزل بود

میتونم شما رو لینک بدم؟

سبز نویس گفت...

خدایش رحمت کن

مهرامين گفت...

ظاهرا مشكل بر طرف شد خوشحالم .
هرگز نميرد آنكه دلش زنده شد به عشق

روح انگیز گفت...

جناب محمدرضا
با سلام
اول. مخالفت شدید شما با نظرات و نوشته های من و برخوردهای توهین امیز سابق و جدیدتان نشان می دهد که خود شما هم خالی از تعصب نمی باشید اگرچه ادعای لیبرال بودن دارید.
دوم. اگر فرجام انسان بازگشت بهخدا نباشد، طبیعی است که در آن صورت حق و باطل و دین و بی دین و اخلاقی و غیر اخلاقی بودن مفهوم و اعتباری ندارد و هرکس هرجور که خواست می تواند زندگی کند و آن را حق خود بداند؛ اما من معتقدم انسان بی هدف و بیهوده آفریده نشده است تا معیاری برای زندگی حقیقی او وجود نداشته باشد؛ البته درمورد فهم زندگی حقیقی تفاوت دیدگاه زیاد است اما طبیعی است که همه این دیدگاهها صحیح نمی باشند یا دچار ضعف می باشند.

NEDA گفت...

SALAM , MERSI KE BE WEBLOGAM SAR ZADI, KHEILI KHOSHHALAM KARDI MAMNOON. YE KETABI RO BARAYYE CONFRACE MIKHASTAM BEKHOONAM KE KHEILI ETEFAGHI DIDIAM SHOMA YE GHESMATISHA TOOYE BLOGETOON GOZASHTN, KETABE FOKO TANBIH VA TAVALOD DAR ZENDAN .ALBATE HAMCHIN BI MONASEBATAM NIST BA SHARAYETE MOJOOD :) . FELAN BYE

ستاریان گفت...

سلام
خدا هرکس را که برای اعتلای علم و ایران و انسانیت در تلاش است را قرین رحمت خود کند

اما در مورد کامنت شما
خب این مطلب در جواب کامنتهایی بود که شبهه وارد کرده بودند بر اصل دشمنی و ارتباط رنسانس با جنگهای صلیبی و چند مطلب دیگر
به نظر شما اگر ثابت شود غرب با ما دشمن است باز هم باید به ایجاد رابطه باز فنلاندیزاسیونی عمل کرد

سبز نوشت گفت...

شما لینک شدید دوست عزیز
تا دوباره ها

سروش گفت...

سلام استاد
بر طبق روال گفت ه های دوستان : با من دوست میشی!!
در ضمن فلاسفه ی بیچاره اگر جز حرافی و فکر کردن کاره دیگری هم قرار بود انجام بدن مطمئنا از توشون کسانی پیدا میشدن که هم کشیش بکشن هم پادشا هم کلا بسر های دگری رو که ممکن بود دم دستشون باشن. صد افسوس که شنا بلد نبودن.
روح هایدگر شاد که اگر ادم نکشت ولی آدم کشها رو دوست داشت.

M. R گفت...

خب سروش جان هاتف غیبی من!
این آقای دنی دیده رو سیصد سال قبل همچین حرفی رو زد. چه می دونست یونگر و هایدگر و کنت و کلی فاشیست و محافظه کار دیگه پاشون رو می ذارن تو وادی تفکر؟ من معذرت می خوام شما ببخش یقه رو ول کن!

farzad گفت...

سلام. آقا اولن من نميدانم چرا ولي باور كن راست مي گويم كه از سايت دانشگاه ما نميشود براي شما نظر گذاشت. من الان در كافي نتي در مركز شهركرد هستم و اينجا خب قاعدتن مي شود نظر گذاشت. كلي حرف داشتم واسه اون پست مراقبت و تنبيه فوكو كه الان نه يادم هست نه حوصله شو دارم. بگذريم. جمله ديدرو كه خيلي انتخاب جالبي بود. مهدي سحابي را هم خداي عالم بيامرزد.

سوگند گفت...

به دوستان کامنتربی انصاف پیشنهاد میکنم بیشتر هایدگر بخونن