۱۳۸۸ آبان ۴, دوشنبه

امروزه فاشیسم دنیا را مدیریت می‌کند

«فاشیسم فقط به جنبه‌های سطحی و مادی نمی‌نگرد و نه‌تنها به فرد، همچنین به ملّت و کشور می‌نگرد. زندگی عالی‌تری را بر شالوده‌ی وظیفه می‌سازد. فاشیسم می‌خواهد آدمیان فعال باشند و با تمام قوا به فعالیت بپردازند... فرد فاشیست زندگی آسوده و مرفه را به چشم خواری و بیزاری می‌نگرد. لیبرالیسم به نام فرد، منکر دولت بود؛ فاشیسم حکم می‌کند به وجود حقوق دولت به عنوان مظهر جوهر حقیقی فرد. فاشیسم نه فقط مقنن و نه‌تنها بنیادگزار نهادهاست، بلکه مربی‌ست و مروج زندگانی معنوی‌ست. بدین منظور فاشیسم انضباط جاری می‌کند و مرجعیت و اقتدار خویش را بکار می‌گیرد و در ذهن‌ها داخل می‌شود و بی‌چون و چرا فرمان می‌راند. فاشیسم امروز به نیازهای جهانی پاسخ می‌دهد.»

خرد در سیاست / نوشته و ترجمه و گزیده عزت ا... فولادوند / ص233-238 / گزیده‌ای از مقاله‌ی فاشیسم نوشته‌ی بنیتو موسولینی / انتشارات طرح نو

گاهی حس می‌کنم باید به چشمم عینک هگلی بزنم و زمزمه کنم تاریخ تکرار می‌شود. تاریخ در کشور ما کاریکاتوری از تاریخ تمدن است. کاشکی اسکندری پیدا شود؟

۱۷ نظر:

ناشناس گفت...

سلام علیکم
من ده پانزده سال قبل کتابی در کتابفروشیها می دیدم
ولی نگرفتم
تا چند هفته قبل گرفتم
چاپ 1376 است
ویلیام ابنشتاین/ادوین فاگلمان، مکاتب سیاسی معاصر (نقد و بررسی کمونیسم، فاشیسم، کاپیتالیسم و سوسیالیسم)، ترجمه ی حسینعلی نوذری، تهران، نقش جهان، چاپ اول 1366 چاپ سوم 1376
اتفاقاً بشرویه در یادداشتش در ابتدای کتاب گفته این کتاب مدتها یکی از کتابهای درسی در رشته ی علوم سیاسی در دانشگاههای بیشتر کشورهای انگلیسی زبان بوده است
***
والّا ظاهراً اکثر تاریخ چیزی تو مایه های فاشیسم بوده، و لذا نیازی به «تکرار تاریخ» نیست!!
سیدعباس سیدمحمدی
http://seyyedmohammadi.blogfa.com/

Alireza گفت...

همون طور که حدث می زدم در قالب جدید دچار مشکل شدی. اول از همه اینکه باید نوشته هات رو راست چین کنی. خودت احتمالا بهتر از من می دونی که دو تا ابزار برای راست چین کردن وجود داره. والا اگه نظر منو بخوای نیازی به لیستی برای دوستان نیاز نیست و میشه لینک ها رو به بلاگ لیست منتقل کرد. البته فرق هایی هست که به خودت و شیوه ی مدیریتت بستگی داره. خود دانی.
دوم اینکه عجب خواننده های بی ذوقی داری. قالب جدیدت هیچ واکنشی در پی نداشت. من یک جریان عجیب و غریب بی توجه های به هنرهای تجسمی بین شما متخصصان علوم انسانی مشاهده می کنم که آزارم میده.

خران دو عالم گفت...

واقعا کاشکی اسکندری پیدا شود!
چه عوض شده وبت!

پدرام گفت...

میبینم که هنوز خیلی توی قالب جدیدت جا نیفتادی.
گفتی فاشیسم...
عجیب که این روزا همه وقتی می خوان همدیگر را محکوم کنند میگن فاشیستی فکر می کنی. مرز میان فاشیست و دموکرات خیلی نازک است. بارها شنیده ایم که حکومتهای دموکرات در آینده ناخودآگاه به دامان فاشیسم سقوط خواهند کرد. واقعا فاشیسم انتهای امری مثبت است یاخود منفی است؟

رضا گفت...

اگر 4 اسكندر و چنگيز و تيمور و محمود افغان هم بيايند،باز ايران در همين جا هست كه ايستاده

وضعيتي داريم كه نه راه پيش داريم نه پس

عراقي شديم كه به نا كجا آباد مي رود
بدون اينكه جنگي رخ داده باشد.

و سرنوشت مان را امام زمان مان در دست گرفته و با خود مي برد!
D:

رضا گفت...

البته خيلي از قمي ها هم! ممكن است مثل ما به مسئله ي امام زمان! نگاه كنند .... D:

تلخ گفت...

وقتی حضرت رند لیبرال دموکرات از ته دل ندای الغوث الغوث یا اسکندر سر میدهد!!! دیگه چه انتظاری از دیگران است!!!!؟؟؟

مسیری که شما در دل آرزوی پیمودن آنرا داری طولانی و سخت است بعلاوه که اوون آخر آخرش هم ممکنه با یک پیچش کوچولو به جایی ختم بشه که ماها خودمون رو لعن کنیم اما این مسیری که امروز ازش صحبت کردی ... اما ...!!!!

اكنون گفت...

سلام

تصوير دل‌انگيزي است. گستره‌اي سبز و فراخ و درختي تنها؛ و ابرهايي در بالا؛ كه يعني آسمان ابري است و خورشيد چشمانت را نمي‌آزارد، و زميني كه صاف نيست؛ فراز دارد و فرود؛ يكنواخت نيست تا خسته‌ات كند.... وروديه چند؟

اتفاقا امروز يك گزارش تاريخي از صحنه به دار آويختن فرماندهان ارشد هيلتر بعداز شكست آلمان مي‌خواندم؛ همه با افتخار و پر غرور سر به طناب دار مي‌سپردند!فرماندهاني كه تا لحظه مرگ ولي‌نعمت خود را تنها نگذاشتند و آرمانش را گرامي داشتند و تا آخرين نفس‌هايشان به رهبر خود پشت نكردند.

فاشيسم زياد از ما دور نيست

حامدبه گفت...

به خاطر تکرار کاریکاتور تاریخ انسان نمی داند ناراحت باشد یا خندان و شادمان؟؟؟
به هر حال عبرت گیری از آن وقایع می تواند مسیر آینده را بگشاید امروز جریان فاشیستی به دنبال تکمیل سیطره خود است و باید با تسلیم نشدن و نیفتادن در دام آن مسیر دشوار تحول و تغییر را با حفظ چارچوب های آن ادامه داد

Unknown گفت...

سلام
آدرس میل ت تغییر کرده مگر؟
توتالیتاریسم ، تمامی مولفه هایش عیان شده. ولی هم تا فاشیسم خیلی فاصله داره هم تا استالینیسم. انگشت کوچیکشونم نیست. کهریزک کجا و داخااو. کجا.
لازم به ذکر است ما همچنان کاوشهای باستانشناسیمون رو برا یافتن نادر داریم ادامه میدیم استاد.

farzad گفت...

فاشیسم یعنی:باور کن اطاعت کن جنگ کن.

گاه باره سیاست گفت...

سلام محمد رضا جان-مبارکه آقا خونه جدید-خوبه اینجا عکست هم دیدیم..ولی واقعا کار با بلاگ اسپوت سخته امیدوارم به خوبی بتونی تنظیمش کنی...

ناشناس گفت...

سلام علیکم.
http://mohredel2.blogfa.com/post-204.aspx
را ببین و نقد و نظر و انتقاد و نصیحتت به من و نویسنده ی بزرگوار مقاله را همان جا، در صورت تمایل، بنویس.

سیدعباس سیدمحمدی

اویس گفت...

مطالب فوق کاملا درست اند، اما نه برای انسان آزاد، بلکه برای انسان احمق ، آرامش نتیجه بی چون و چرای حماقت است.

محمد جواد شکری گفت...

سلام
1-من مدتی از فضای سایبر دور بودم ،امروز بعد از مدتی که دوباره آمدم پای اینترنت همین که وبلاگت را دیدم کلی حال کردم با عکس اول وبلاگت.
2-گمان کنم بشود مقاله های آقایان را هم به ادامه ی مقاله ی موسولینی چسباند !

علیرضا کیانی گفت...

با درود.
1- "کشور ما کاریکاتوری از تاریخ تمدن است". از آن جمله ها بود جناب محمدرضا. می توانیم آن را در لیست دیگر جملات قصار شما بگنجانیم.انصافا حال کردم.
2- اکنون که کاوه ها برخاسته اند شما به دنبال اسکندر می گردید؟ اصالت را به کاوه های ظلم ستیز خیابان ها بدهید.

محبوبه موسوی گفت...

این قالبت هم از نظر رنگ و هم ازنظر چیدمان بصری خیلی بهتر از قبلی ست . البته خیلی وقت است که نتوانسته ام نوشته هایت را دنبال کنم اما به نظر می رسد برای چنین نوشته هایی ، این فضا مناسب است نه بلاگفا .
... البته در کشور ما تنها تکه ی فاشیسم تاریخ تمدن است که مدام تکرار می شود و تکارار می شود و عجیب این که این سال ها هر چه کتاب ها کمتر مجوز می گیرند ، در عوض نبرد من هیتلر و کتا بهای موسولینی طرفداران زیادی در وزارات فخیمه ی ارشاد دارد . باش تا این روزها هم بگذرد .
آنتفونزا هم بله دیگر ، وجودش یعنی خو کردن به زندگی جدیدی که دوستش نداریم . امیدوارم بهتر باشید .