۱۳۸۹ فروردین ۴, چهارشنبه

سر به دار می دهیم، تن به ازدواج...



به قول یکی از دوستان این میشل فوکو هر چه قدر هم مزخرف بافی کرده باشد یک چیز را به ما خوب یاد داد و آن اینکه در برابر اقتدار مقاومت کنیم .
فرهنگ ایرانی به نوعی فرهنگی «بدون چرا» ست. سرمنشاش حال هر چه باشد چه از عنعنات ملی، چه از آموزه(؟)های زرتشتی و چه از باد استغنای هجوم تازیان مسلمان و...آنچه در مرکزیتش نمودی قابل توجه دارد این است که پرسشگر نیست و معمولا جوابگوست. جواب هر سئوالی را در آستین دارد و به هر طریقی حتی حذف فیزیکی شخص پرسشگر بالاخره به جواب می رسد.
واضح است که چنین قدرت جوابگو و قانع کننده ای جز با اقتدار جوابگو نخواهد بود. اقتداری چه برگرفته از سایه ی خداوند بر روی زمین یا ممدّ راه امامان و یا فره ایزدی و اهورایی و...
میشل فوکو شده ام؟ مزخرف می گویم؟ نمی دانم. به هر حال هر چه هست اقتدارهای جزیی و کلی و مقتدران ریز و درشت در این مملکت تا می توانند مشغول اقناع و مجاب کردن زیردستان خود هستند. زیردستانی از هر صنف.
این همه فلسفه فافی(؟) کردم که چه بگویم؟ که تن به ازدواج زورکی نمی دهم. چه پدرم بداند میشل فوکو، ماکس وبر و بودریار چه گفتند چه نداند. من زیر بار زور نمی روم. من به پشتیبانی ...البته فعلا و وای به روزی که خیاط در کوزه بیفتد.

۲۸ نظر:

هیوا گفت...

سلام و با تبریک سال نو
این ازدواج هم برای خودش داستانی شده برای همه!.
امیدوارم که عاقبت همه مون ختم به خیر بشه!

هلوع گفت...

سلام.
به به. مبارک است انشاالله!
خوب محمد رضا جان فکر کنم بابا راست بگوید کار که دارید ماشاالله خانه و زندگی و تشکیلات هم که همینطور سن هم که مناسب است نجنبی موی سرت خلوت تر می شود ها!
این فیلسوفها و ادیبها و ... را ولش کن راست بگو دلت چی می خواد؟!
کارت دعوت برای ما هم یادت نرود:D

شوخی کردم عزیزم. به راستی خدا عاقبت همه ما را با این زن گرفتن ها و فشارهای روزافزون پدر و مادر ختم به خیر کند. دست از سر من بر نمی دارند شما که از من بزرگترید پس حقتان است که بکشید!! :D

ivalyosha گفت...

سلام
من غلط می کنم چنین حمل بی ادبانه ای صورت بدهم!
درگیر شدن با رخدادهای هولناکی مثل ازدواج! وقت را مچاله می کند.
از این که در جمع دوستان حضور نمادین داشته ام، خوشحالم.

درخت ابدی گفت...

سلام.
اولش فکر کردم باید تبریک و تسلیت بگم، اما خوشبختانه فقط تبریک می گم. امیدوارم تا هروقت اقتدار داری زیر بار اقتدار نری!

سیدعباس سیدمحمدی گفت...

سلام علیکم.
به تیپّت نمیخوره حریف بابات بشی!!
اگه بابات کرمانشاهی ی خالص اصیل فرد ناب اعلا باشه، تو که قابل نداری، شونصد تا فوکو و داروین و استنلی میلر رو با برهان قاطع، مغلوب می کنه!!
خیلی شلوغ کنی و فوکو موکو تحویل بابات بدی، بابات آن نگاه عاقل اندر سفیه را که آن استاد نجّار (؟) به پوپر کرد، تحویلت می دهد!

ندا گفت...

سلام
عجب مکافاتی شده این ازدواج
هاااا...!!! ولی خودمانیم، کلی خندیدم.
شوخی به کنار برای شما و دایی جون خودم آرزوی صبر می کنم از دست این پدر و مادرهایی که اینقدر مصرند در تسریع به کام رسیدن(!) فرزندانشان. (هر چند جدیدا گستره ی فعالیت سرچ جهت یافتن کیس مناسب به سایر اقوام هم افزایش یافته)
موفق باشین. D:

سیدعباس سیدمحمدی گفت...

http://fa.shahrvand.com/2008-07-14-20-49-09/2008-07-14-20-50-19/3807-2009-11-11-15-40-40


... و پس از سخنرانی محسن تقوی سردبیر سلام تورنتو، ضمن معرفی دکتر محمد باطنی، پدر زبانشناسی ایران، ایشان را دعوت کرد تا امر معرفی علی دهباشی را برعهده گیرد. ...



http://www.ichto.ir/tabid/13616/language/fa-IR/Default.aspx

دكتر محمد مقدم‌، پايه‌گذار و نخستين‌ مدير گروه‌ زبان شناسي‌ است‌. وی را پدر زبان‌شناسی نوین ایران می‌دانند.

***
عجب!
طبق اینها،
دکتر محمد مقدم پدر زبانشناسی ی نوین ایران بوده، و سالها بعد از او، محمدرضا باطنی، شده پدر زبان شناسی ی ایران.
یک حساسیتی پیدا کردم به این که در اینترنت و مطبوعات و تلویزیون و جاهای مختلف می ینم می گویند

«فلانی پدر ... ایران»

چند روز قبل تلویزیون دیدم مسابقات بوکس جوانان آسیا بود، در تهران. خبرنگار با یک مرد مُسن صحبت کرد و گفت «خدمت آقای ... هستیم، پدر بوکس ایران».

یک زیرکی ای که مثلاً خیال می کنند به خرج می دهند، این است که یک پسوندی پیشوندی چیزی اضافه می کنند، تا مسئله را حل کنند:

محمود بهزاد پدر زیست شناسی «ی نوین» ایران.

سیدعباس گفت...

http://fa.shahrvand.com/2008-07-14-20-49-09/2008-07-14-20-50-19/3807-2009-11-11-15-40-40


... و پس از سخنرانی محسن تقوی سردبیر سلام تورنتو، ضمن معرفی دکتر محمد باطنی، پدر زبانشناسی ایران، ایشان را دعوت کرد تا امر معرفی علی دهباشی را برعهده گیرد. ...



http://www.ichto.ir/tabid/13616/language/fa-IR/Default.aspx

دكتر محمد مقدم‌، پايه‌گذار و نخستين‌ مدير گروه‌ زبان شناسي‌ است‌. وی را پدر زبان‌شناسی نوین ایران می‌دانند.

***
عجب!
طبق اینها،
دکتر محمد مقدم پدر زبانشناسی ی نوین ایران بوده، و سالها بعد از او، محمدرضا باطنی، شده پدر زبان شناسی ی ایران.
یک حساسیتی پیدا کردم به این که در اینترنت و مطبوعات و تلویزیون و جاهای مختلف می ینم می گویند

«فلانی پدر ... ایران»

چند روز قبل تلویزیون دیدم مسابقات بوکس جوانان آسیا بود، در تهران. خبرنگار با یک مرد مُسن صحبت کرد و گفت «خدمت آقای ... هستیم، پدر بوکس ایران».

یک زیرکی ای که مثلاً خیال می کنند به خرج می دهند، این است که یک پسوندی پیشوندی چیزی اضافه می کنند، تا مسئله را حل کنند:

محمود بهزاد پدر زیست شناسی «ی نوین» ایران.

محمد جواد شکری گفت...

محمد رضا جان، خدا آن روزی را نیاورد که پوپر بشوی !
اگر هم شدی کارت دعوت یادت نرود !

محمد جواد شکری گفت...

محمد رضا جان، خدا آن روزی را نیاورد که پوپر بشوی !
اگر هم شدی کارت دعوت یادت نرود !

عبداللطیف عبادی گفت...

سلامن علیکم جمیعا" ء
بنده همیشه آماده هستم تا تن به دریافت زن ، پول ، خانه ، کار راحت ، ارث کلفت ، ماشین ، شام ، نهار ، صبحانه و سایر نعمت های خوب هستم. اگر زورکی هم باشد چه بهتر! . اگر بعدها به مزاجمان نساخت و خوشمان نیامد می گوییم زورکی بود
-------------------------
چند روز است که وبلاگمان به طریق آزمایشی راه افتاده و علیرغم کسالت جسمی گفتیم به توصیهء شریفء " السابقون السابقون " یادی از دوستان سابق کنیم که الحمدالله مثل شراب شیراز هر چه قدیمی تر شوند درجهء رندی و لیبرالی و دموکراتی شان پیش ما بالاتر می رود .
یک ایمیل هم می خواستم بقول افغانی ها برایت روان کنم و در باب برخی تغییر و تحولات در سال گذشته مقدمتا" نکاتی را عرض کنم که نشانی ات را نداشتم . فیس بوکم هم دچار مرض شده است و جز صفحهء اولش مابقی اش باز نمی شود . در نتیجه آنجا هم نشد که پیدایت کنم . خودت به نشانی ایمیلم یک تماسی بگیر
برایت سال بسیار بسیار خوبی را آرزو می کنم وامیدوارم در سال جدید زیر بارهای زورکی خوب! بروی . ما اینهمه زیر این بارها نرفتیم آخر چه غلطی کردیم؟ پیر شدیم ، کچل شدیم ، علیل شدیم و دلمان خوش است که زیر بار این قبیل زورها نرفتیم. دوستانمان عاقلی کردند و زیر بار زور رفتند و الان برای خودشان یک زار و زندگی دارند و بچه هایشان هم اندازهء من شده اند

نیا گفت...

این مطلب از من را دوست دارم بخوانید دوست عزیز
http://asas69.blogfa.com/post-7.aspx
ان شاء الله نماز آیات را خواهم خواند تا مگر وبلاگم فیلتر نشود!!!
ممنون از اظهار نظرتان

مقداد گفت...

جالب است
دوستی می گفت من با کسی ازدواج می کنم که حداقل بداند رئالیسم چیست؟
و نگاه های بقیه ...

شما یک قدم آن طرف ترید
اگر همسری مانند همسر پوپر پیدا بشود چه؟

فکرباصدای بلند گفت...

خب من کلا تبریک میگم
ایشالا خوشبخت باشی برادر جان:دی

فکرباصدای بلند گفت...

راستی دیروز با درخت ابدی ذکر خیرتان رفت. جات خالی بود.. مشتاق دیداریم:)

آیسودا گفت...

سلام
زورکی نیس. وقتی خودت کار می کنی درامد داری پدر هم نمی تونه بهت امر و نهی کنه. اونم واسه پسر. کدوم پسر تو این زمونه زیر بار ازدواج زورکی میره که شما دومیش باشی. اگه دختری هم زورکی ازدواج می کنه نگران یه مسائل دیگه اس

فرزانه گفت...

سلام
تا باد چنین بادا ...
ولی من که باور نمی کنم ازدواج آقایان زورکی باشد. بقول آقای عبادی این را می گویند که بعد ها اگر به مزاجشان نساخت بگویند زورکی بود

نيكادل گفت...

سلام
سر به دار دادن و تن به ازدواج زوركي دادن يكي است.
روزي كه خود را براي هميشه ناديده بگيري مرده اي حال چه با ازدواج زوركي چه با هر چيز ديگري.

قباد گفت...

درود بر شما
دوستی می‌گفت: همه‌ی مخالفت‌ها و موافقت‌های‌امان برای ایجاد یک هویت جدی برای خویشتن خودمان است.
اما مخالفت شما شیرین بود و کلن موضوع جالبی است.
پایدار باشی

سیدعباس سیدمحمدی گفت...

سلام علیکم.
والّا این شعر و حکایات حاشیه ای اش را در یکی از وبلاگهای فهرست پیوندهای عبداللطیف دیدم.
***
امیدوارم بعد از سیزده به در با سر و کله و دست و پای نشکسته و باندپیچی نشده برگردی سر کارت و پدرت به برهان متوسط قناعت کرده باشد و برهان قاطع را لازم الاجرا ندانسته باشد!!
***
حکمت و فلسفه ی پدرها و مادرهای بیسواد را نباید کلاً دست کم گرفت. من خودم حدود بیست سال قبل گرفتار ع ش ق یکطرفه بودم. پدرم گفت:
تورو نمیخاد بگو به .... ام که نمیخای!

واقعاً این حکمت و فلسفه را کانت هم نمی تواند به انسان بیاموزاند!

اويس گفت...

like

محسن صائمی گفت...

محمد رضا جان سلام

ممنون از همه زحماتی که برای ما در چند روز که میهمانتان بودیم کشیدی
امیدوارم بتونیم زحماتت را جبران کنیم

در مورد پستت هم باید بگم که
من مخالفم با نظرت ، هرچند من پیشینه مطالعاتی تو رو ندارم
ولی چیزی رو که بهش فکر می کنم اینه که هر انسانی نیمه گمشده ای داره , که حتما نباید عین خود آدم باشه ، و باید مکمل هم باشن
و من وقتی جواب مثبت از مکملم را بگیرم ، شاد ترین و آزادترین انسان روی زمین خواهم بود ، و تمام سعیم رو برای شاد کردن و آزاد بودنش انجام خواهم داد ، حتی تا پای جان

شاد باشی و آزاد

نفیسه گفت...

با هر آنچه زور باشد مخالفم. گرچه در مورد بسیاری از آدمها زور نتیجه بهتری می دهد که البته آن هم عامل فرهنگ است . امیدوارم اون موقع که در کوزه رو دوخت هم خیاط خوب بدوزه هم خودت بخوای.

نفیسه گفت...

خواستم بگم "یادم نرفته که فوتبال بازی نکردیم"

محسن صائمی گفت...

مرسی از لطفت نسبت به من محمد رضای عزیز
من هم با مقدس کردن هرچیزی و به سبب آن ناتوانی در نقد و به بحث کشیدن و اصلاح آن به شدت مخالفم
باز هم ممنونم از زحماتی که در این چند روز برای ماکشیدی
شاد باشی و آزاد

صبا گفت...

سلام
موفق باشید اما

دست خیال گفت...

سلام محمدرضای عزیز.بابت زحماتی که در سفر متقبل شدی ممنون.سفر خوبی بود و خوشحالم که در کنار هم لحظات خوبی را تجربه کردیم.
در مورد پستت هم ما زیر بار زور نمی رویم مگر آنکه زورش خیلی زور باشد:)
راستی باز هم مورد هجوم عاشقانه قرار گرفتم و اندیس آدرسم اضافه شد.

mary گفت...

salaam mohamd aga
man chand mahi nabooodam vali sale no ro behet tabrik migam
emrooz avalin rozie ke bade modat ha ap shodam va inha avalin jomalat
omidvaram salam maro ham gabele bedooni