۱۳۸۹ دی ۲۶, یکشنبه

با کهریزک شوخی نکنیم


داشتم با دوستی صحبت می کردم و به ناگاه مثالی از کهریزک زدم. شوخی هم نبود، البته صحبت جدی هم نبود. سکوت کردم. قلبم مچاله شد. یادم آمد آن روزها را. و چه فراموشی ای. این روزها هولوکاست را افسانه می خوانند به هر طریقی و یادم آمد که چه راحت یک فاجعه که جلوی چشم ما اتفاق می افتد با سهل انگاری و بی مسئولیتی ِ خودمان می شود جوک و پیامک و کنایه و ...
مقیاس عددی و کمّی مهم نیست؛ مهم عمق رنجی ست که بر جانمان می رود و نمی فهمیم .

با کهریزک شوخی نکنیم . یادمان نرود روی سنگفرش های خیابان انقلاب چه خونهایی ریخته شده. کمی آهسته تر قدم برداریم.

------
عکس متعلق به زنده یاد امیر جوادی فر لنگرودی ست.

۲۹ نظر:

ندا گفت...

سلام
انها که کهریزک را شوخی می بینند و فاجعه ان را طنز می پندارند هیچ یک از اتفاقات ان زمان را درک نکردند. جو آن زمانه خیلی ها را گرفت. دوباره به تماشای همان برنامه های صدا وسیما نشستند و گذاشتند گذر زمان بر ایمان و اعتقاداتشان گرد فراموشی بنشاند.
به راستی (ما بیشماریم) چند عضو داشت؟

حامد گفت...

انگار تنها عکس العمل ما در برابر فاجعه ها ، ساختن جک و اس ام اس هستش .
فردای شبی که پرواز ارومیه سقوط کرد ، همه جا پر شد از جک هایی درباره این حادثه .
شاید از ضعفمان رو به این مسخره بازی ها میاوریم

ابراهیم گفت...

آری این چنین است، شوخی تلخ روزگار با ما.... که به دست خویش،ریشخند شویم.

بيد مجنون گفت...

ندا لب مطلب را گفت.به گمان من چیزی که بیشتر از شوخی مطلب را پیش پا افتاده جلوه می دهد،سخن گفتن کسانی ست که عمق فاجعه را درک نکردند

اوکالیپتوس گفت...

این یکی از نقطه ضعف ما مخالف ها در برابر حزب اللهی هاست. اونا همیشه وقتی کوچکترین برخوردی تو طول تاریخ باهاشون شده اون رو بزرگ نمایی میکنن... کفن پوش میشن و ...حالا نمیخواد ما هم مثل اونا انقدر متعصب باشیم اما حرمت خون های هم سنگرها رو باید نگه داریم.

Daniel گفت...

رند جان
تلخی بعضی حوادث تنها و تنها با کنایه و طنز سبک می شود، اگر امروز کهریزکی کردن به عنوان فعل وارد ادبیات ما شده، به معنی به رسمیت شناختن این رنج جانکاهی ست که بر تن برادران و خواهران مان رفته، نه سخره گرفتن سلحشوری مردمانی سختی کشیده. همه سازوکار دروغ و عمله استبداد نتوانست مسیر جوک سازی را برعکس کند در حالی که به دفعات با تکیه بر فرهنگ استبداد پرورمان در سی ساله اخیر موفق شده، این پیروزی بزرگی ست. باورش کنیم.
یاد همه جان باختگان روزهای التهاب گرامی

نیکادل گفت...

سلام
چه میشود گفت ...
اگر کسی لحظه ای اضطراب و دشواری آن روزها را تحمل کرده باشد، اگر فقط دقیقه ای نگران سرنوشت عزیزی بوده باشد که در اوین یا کهریزک پشت دیوارهای ابهام و ترس گرفتار آمده، هرگز نمی تواند در این خصوص شوخی کند.

درخت ابدی گفت...

سلام.
فجایع که.ری.زک شوک‌آور بود. روش معمول ما برای تاب آوردن چنین مواردی یا انکار بوده یا تبدیلش به لطیفه و شوخی. با این همه، موافقم که این موضوع شوخی‌بردار نیست.

هادی بیات گفت...

درود بر تو ای محمد رضا
کهریزک فاجعه ای است در همین نزدیکی. مردم بیچاره ما تا چیزی سر خودشان یا نزدیکان شان نیاید عمق فاجعه را درک نمی کنند. ارزش نوشته ات در نهیبی است که به وجدان آدم می زند و آن عکس. چه قدر دردناک است.

نفیسه گفت...

یادمان نرود.........

رضا گفت...

كهريزك وقتي به وجود آمد كه انسان به پايان رسيده بود.

مهدی نادری نژاد گفت...

با سلام
این وقایع همانند چراغ خواب باید همچون ذکر وتاریخ در قلب و چشم مردم فروزان باشد.
متشکرم.

دست خیال گفت...

سالهاست کهریزک با اشکال متفاوتی بارها و بارها اتفاق افتاده اما این بار به مدد خیزش عظیم مردمی و اطلاع رسانی به موقع و ... توانست به سوژه ای مهم تبدیل شود و به نظر من هم نباید اهمیتش را از دست بدهد.از آن جهت که با خود کوله باری از دردها و غم و بغض و خشم فروخورده سالها را دارد.ما، همه ی ما،باید همیشه یادمان باشد فراتر از جغرافیا و تاریخ، قدرت اگر مهار نشود کهریزک هر روز و هر روز اتفاق خواهد افتاد و ما اگر به فکر هم نباشیم اگر زیستن کنار هم و دفاع از هم را نیاموخته باشیم هر کداممان روزی قربانی یکی از آن کهریزک ها خواهیم بود.

مهرگان گفت...

سلام
به نظر من بر همه ما وبلاگ نویسان واجب است که وظیفه اجتماعی خود بدانیم این نهیب زدن را. نهیبی که دست کم اگر هیچ سودی ندارد از خواب خرگوشی و قیلوله بیدارمان میکند. روحش شاد.

سیدعباس سیدمحمدی گفت...

سلام علیکم.
کهریزک بیخ گوش ما است، و از مسلّماتی است که حکومت ایران خودش رسماً پذیرفته آن را، اما در تلویزیون ایران، چپ و راست فلسطین و غزه را نشان می دهند. همین الان تلویزیون دارد فلسطینیهای تیر کمان به دست را نشان می دهد. و می گوید مراسم سوگند ریاست جمهوری ی اوباما، مانند مراسم هالیوودی است.
دکتر محمود احمدی نژاد در تلویزیون جلوی چشم میلیونها نفر گفت رفسنجانی و اولادش فاسد اقتصادی هستند، و حتا مقام رهبری فرمود تا قبل از اثبات در دادگاه، نمی توان اتهام فساد اقتصادی را رسانه ای کرد، اما رفسنجانی هرگز اجازه نیافت از تلویزیون، پاسخ احمدی نژاد را بدهد و دفاع کند از خود، اما تلویزیون ایران، شعبه ای از تلویزیون فلسطین است، و مدافع فلسطین (البته نه فلسطین ِ محمود عباس، بلکه فلسطین ِ حماس).

زمانیان گفت...

سلام
تلخ بود و تلخ. آن روزگار و این روزگار
ما با همه چیز شوخی می کنیم. متاسفانه. همه چیز را به سوژه ی خنده تبدیل کرده ایم.
وضع خوبی نیست.

جواد خراسانی گفت...

سلام،
کهریزک ها،تابلو و خاطره نظامی شده و خواهد شد که به مردمش پشت کرده است.
یاد کهریزک به این اشکال، حالت سهمناکی ضربه ای را دارد که تو غیر خنده، واکنشی نمی توانی برایش داشته باشی.
ننگ ابدی بر آنها که انسان های ساخته از گوشت و پوست را فراموش کرده اند.

فرزانه گفت...

سلام
بارها شده که چنیدن دقیقه به این چهره ویران شده امیر جوادی فر خیره مانده ام و فکر کرده ام که او موقعی که رنج می کشید به چه می اندیشید و اکنون مادرش و پدرشض چطور می توانند به این عکس ها نگاه کنند ؟
آنها الان چه فکری می کنند ؟ چرا باید چنین می شد ؟
قبر دکتر رامین پور اندرجانی چند تا با قبر پدر همسرم فاصله دارد آنجا که می رویم دیوانه می شوم فقط به درد ها فکر می کنم و این که ما گاهی اوقات سنگ می شویم
یا آنهایی که همین الان زنده در کهریزک های نوعی اند و شب و روز شان با رنج و عذاب می گذرد ...
خانواده شان ... بچه سه ساله نسرین ستوده ... شوهر بهاره هدایت ....
با اینها چطور می شود شوخی کرد ؟ چطور ؟

فرزانه گفت...

نتوانستم نوشته ام را دوباره بخوانم پر از غلط املایی شد ... ویران کننده بود این پست

مرد گفت...

من درد مشترکم
و ما درد مشترکیم پیش از اینکه درد مشترک داشته باشیم.

مرد مختصر.

محسن گفت...

موافقم...می گن ما ملتی هستیم که حافظه تاریخیمون ضعیفه، امیدوارم این گونه نباشه و تا ایران هست، کهریزیک فراموش نشه.

ميله بدون پرچم گفت...

سلام
البته من باهات موافقم كه آن وقايع شوخي بردار نيست و واقعاً ...
اما با توجه به اينكه قسمت حافظه تاريخي ما در حد آميب و جلبك است شايد اين لطيفه ها مانع از فراموشي اصل قضيه شوند
به هر حال اين از وظايف همه ماست كه كاري كنيم كه .... شرمنده خودمان نشويم! اين حداقلشه!

سیدعباس سیدمحمدی گفت...

1) حجت الاسلام و المسلمین همسفر، در ذیل http://cheshmejoo.blogfa.com/post-410.aspx :

ــ «یکشنبه 12 دی1389 ساعت: 14:38
این طبیعی است که رسانه ی هر کشور دست رهبر آن کشور باشد»


ــ «تنها توقع من این است که به من ثابت کنید مخالفان نظام و رهبری حرفی برای گفتن دارند.»


ــ «یکشنبه 12 دی1389 ساعت: 14:39
وقتی کسی در روز عاشورا سوت و کف می کند و این گونه با مقدسات مردم بازی می کند، باید دستشان را ببوسیم یا آن ها را زیــــــــــر ماشـــــــــــین هـــــــــــــای رژیــــــــــــــــم لــــــــــــــه کنـــــــــــــــیم؟»



2) گوگل، بیست و هشت دی 1389، جست و جوی «را آزاد کنید»، نتیجه 1270000 (یک میلیون و دویست و هفتاد هزار). تعدادی از جزئیات نتایج:


محمد نوری زاد را آزاد کنید؛ هادی مرتضی را آزاد کنید؛ احمد زیدآبادی را آزاد کنید؛ حسین درخشان را آزاد کنید؛ مجید زمانی را آزاد کنید؛ حجت شریفی را آزاد کنید؛ بهروز جاوید تهرانی را آزاد کنید؛ مجید توکلی را آزاد کنید؛ عبدالله یوسف زادگان را آزاد کنید؛ علی معظمی را آزاد کنید؛ نسرین ستوده را آزاد کنید؛ دگراندیشان مذهبی را آزاد کنید؛ کوروش زعیم را آزاد کنید؛ خانواده لطیفی را آزاد کنید؛ رهنورد: زندانیان را آزاد کنید؛ فعال حقوق بشر را آزاد کنید؛ نوید محبی دانش آموز وبلاگ نویس را آزاد کنید؛ حمید معصومی نژاد را آزاد کنید؛ هدی صابر را آزاد کنید؛ اعظم ویسمه را آزاد کنید؛ خانواده ام را آزاد کنید؛ مادر نازنین خسروانی: دخترم را آزاد کنید؛ ابراهیم یزدی را آزاد کنید؛ محمدرضا جلایی پور را آزاد کنید؛ هادی قابل را آزاد کنید؛ حمزه غالبی را آزاد کنید؛ عفو بین الملل: برادر زهرا رهنورد را آزاد کنید؛ زندانیان را آزاد کنید؛ اردوان تراکمه را آزاد کنید؛ احسان بداغی را آزاد کنید؛ حامد صابر را آزاد کنید؛ دیده بان حقوق بشر: طرفداران مادران عزادار را آزاد کنید؛ محمد فیض را آزاد کنید؛ مرتضی حاجی را آزاد کنید؛ فریبرز رئیس دانا را آزاد کنید؛ سیاوش حاتم را آزاد کنید؛ دکتر عافیه صدیقی را آزاد کنید؛ دانشجویان زندانی را آزاد کنید؛ جعفر پناهی را آزاد کنید؛ علی شکوری راد را آزاد کنید؛ تارا سپهری فر را آزاد کنید؛ احمد سراجی را آزاد کنید؛ منصور اسانلو را آزاد کنید؛ فاطمه نصیرپور را آزاد کنید؛ مادر محمد اولیایی فرد: فرزندم بیمار است او را آزاد کنید؛ مریم عباسی نژاد را آزاد کنید؛ کاوه کرمانشاهی را آزاد کنید؛ مهدی مقیمی را آزاد کنید؛ محبوبه کرمی را آزاد کنید؛

سیدعباس سیدمحمدی گفت...

وکلای مدافع ما کارگران را آزاد کنید؛ افشین کشتکاری را آزاد کنید؛ ارژنگ داوودی را آزاد کنید؛ رضا شهابی را آزاد کنید؛ روزنامه نگاران زندانی را آزاد کنید؛ سمیه توحیدلو را آزاد کنید؛ عیسی سحرخیز را آزاد کنید؛ محمدعلی ابطحی را آزاد کنید؛ صفایی فراهانی را آزاد کنید؛ وبلاگ نویسان دربند را آزاد کنید؛ کارگران و معلمان زندانی را آزاد کنید؛ عماد بهاور را آزاد کنید؛ پیمان عارف را آزاد کنید؛ امید منتظری را آزاد کنید؛ میلاد اسدی را آزاد کنید؛ احمد غلامی را آزاد کنید؛ محمدامین ولیان را آزاد کنید؛ حسین مرعشی را آزاد کنید؛ شیوا نظرآهاری فعال حقوق بشر را آزاد کنید؛ عبالرضا تاجیک را آزاد کنید؛ حاجی خدابخش را آزاد کنید؛ آیت مهرعلی بیگلو را آزاد کنید؛ احسان عبده تبریزی را آزاد کنید؛ جواد ماهزاده را آزاد کنید؛ فرزاد اسلامی را آزاد کنید؛ لیلا حیدری را فوری آزاد کنید؛ محمدحسین مظفری را آزاد کنید؛ دستگیرشدگان سندیکای شرکت واحد را انتخاب کنید؛ عشاء مؤمنی را آزاد کنید؛ مهدی خدایی را آزاد کنید؛ مصطفی تاجزاده را آزاد کنید؛ ضیا نبوی را آزاد کنید؛ محمدصدیق کبودوند را آزاد کنید؛ داریوش ممبینی را آزاد کنید؛ سهیل آصفی را آزاد کنید؛ اعضای خانواده [جمیله] دارالشفایی را آزاد کنید؛ عبدالله مؤمنی را آزاد کنید؛ فاطمه عرب سرخی را آزاد کنید؛ هادی حیدری را آزاد کنید؛ علیرضا فرشی را آزاد کنید؛ یاشار قاجار را آزاد کنید؛ عابد توانچه را آغاز کنید؛ محسن میردامادی را آزاد کنید؛ مهندس محمود فضلی را آزاد کنید؛ امید شریفی دانا را آزاد کنید؛ برادران علایی [آرش و کامیار] را آزاد کنید؛ فؤاد شمس را آزاد کنید؛ علی پیرحسنلو را آزاد کنید؛ حشمت الله طبرزدی را آزاد کنید؛ ابوالفضل طبرزدی را آزاد کنید؛ مزدک [علی نظری] را آزاد کنید؛ ابوالفضل عابدینی را آزاد کنید؛ داود سلیمانی را آزاد کنید؛ آرش سیگارچی را آزاد کنید؛ حسین قدیانی را آزاد کنید؛ مسعود باستانی را آزاد کنید؛ روزبهان امیری را آزاد کنید؛ سعید شیرکوند را آزاد کنید؛ ساجده کیانوش راد را آزاد کنید؛ سعید حائری را آزاد کنید؛ کیوان مهرگان را آزاد کنید؛ روناک صفارزاده را آزاد کنید؛ هانا عبدی را آزاد کنید؛ عبتاس کاکایی را آزاد کنید؛ امجد (ههژیر) کردنژاد را آزاد کنید؛ ..........

3) در
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%AA_%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%E2%80%8C%D8%B4%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86_%D9%BE%D8%B3_%D8%A7%D8%B2_%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA_%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA_%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C_%D8%AF%D9%87%D9%85

نام حدود 313 (سیصد و سیزده) نفر را ذکر کرده:
فهرست بازداشت شدگان پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم

نسرین گفت...

من با تذکرت کاملا موافقم.ولی چرا هیچ کدام از اتفاقات سال های شصت به این سرنوشت دچار نشدند.من براش یک جواب دارم.اشاعه گودر وفیس بوک وکی چقدر لایک در یافت می کنه وکی خلاق تره واین حرف هاست.از طرف دیگراین اطلاع رسانی معکوس یعنی فاجعه را به جک تبدیل کردن می تواند و توانسته یکی از ابزار های کار آمد جهت خنثی سازی برای هر فاجعه ای باشد که من نقش دست اندر کاران حقوق بگیر را در آن بی تاثیر نمی بینم
در هر صورت واکنش کثیفی است و باید هرکسی به سهم خود در نا کار آمدی اش کوشا باشد.

ghasemfam گفت...

سلام
ممنون از تكذكرتان. متاسفانه فاجعه براي ديگري براي ما جك مي‌شود. تا زماني كه اين «ديگري» وجود دارد امكان بي‌اعتنايي به فجايعي كه در حق انسان‌ها مي‌شود فراهم خواهد بود.

بايد تلاش كنيم مرزهاي بين انسان‌ها را از ميان برداريم و انسانيت بي‌مرز به رسميت شناخته شود.

barzin گفت...

کهریزک شاید الان جوکش کنند و به سخره اش گیرند اما او تابلویی است بر دروازه تاریخ که نام و یاد استبداد را برای آیندگان تداعی خواهد کرد . مثل گولاک استالین .
قهرمانانی که در این قربانگاهها به فجیع ترین شکل جانشان را از دست دادند نامشان الهام بخش داستان ها و کتاب هایی است که آیندگان خواهند نوشت

م.چکاد گفت...

سلام.
اینا رو وللش
مقاله نیکفر رو راجع به سروش خوندی؟

مجتبی گفت...

درود درود