۱۳۸۹ تیر ۲۱, دوشنبه

از جام جهانی



از ابتدای جام جهانی در کمین بودم که یادداشتی فوتبالی بنویسم. تعدادی از خوانندگان قدیمی همیشه از فوتبال نویسی بنده شاکی بوده و بارها بنده را تهدید به...(تهدید به چی؟). البته بماند که با یکی از همین عزیزان در فیس بوک یک بحث فوتبالی هم داشتیم.
حقیر به فوتبال فانتزی و تکنیکی بیشتر علاقه دارم تا فوتبال قدرتی و ماشینی و تاکتیکی. از شروع مسابقات از چهار تیم به ترتیب حمایت(؟) کردم. آرژانتین، ایتالیا، اسپانیا و هلند.
آرژانتین که با انبوهی مهاجم و بدون یک هافبک درست و حسابی به جام آمده بود در همان بازی اول نشان داد که در مقابل تیم هایی با هافبک های قوی کم خواهد آورد. من نمی دانم چرا سکان مربیگری آرژانیتن با وجود این همه مربی خوب مثل بیلسا و پکرمن و بیلاردو به مارادونا سپرده شد. مربی ای که اولین تجربه اش جام جهانی بود. همانند آن بلند بالای اردبیلی که اولین بازی فوتبالش گویا در تیم ملی بوده. به هر روی آلمان با خط هافبک مقتدر، جوان و سریع و حتی تکنیکی اش به معنای واقعی پدر آرژانتین را درآورد.
از ایتالیا هم ننویسم بهتر است. فقط این را بگویم که هجوم ستارگان غیر ایتالیایی به لیگ این کشور به گمانم باعث افت عجیب ایتالیا شده. همان قدر که اینتر در اروپا بدون بازیکنان ایتالیایی یکه تازی کرد، تیم ملی اش در مقابل امثال نیوزلند هم نتوانست برنده شود.
هلند را همه دست کم می گرفتند. اما از آنجایی که بنده همیشه مسابقات این تیم را دنبال می کردم حدس می زدم اگر ارین روبن سلامتی اش را بازیابد هلند یک پای فینال است و همانطور هم شد. وجود دو نابغه به اسامی روبن و اسنایدر و بازیکنانی با تجربه مثل ون بومل و ون پرسی و کویت و ون برونکهورست و نیمکت قوی و تیم مربیگری خوب به هلند کمک کرد که با وجود دفاع متوسط و بازیکنان کمتر صاحب نامش درس بزرگی به تیم های پر ادعا بدهد. امثال انگلستان و فرانسه و ایتالیا و...
اسپانیا را نمی توان دوست نداشت. باید خیلی بیرحم بود که از این تیم متنفر باشی. اسپانیا امسال با تکیه بر بازیکنان بارسلونایی و دو سه ستاره از تیم های دیگر لالیگا همان راهی را رفت که ایتالیا نرفت. فوتبال سریع و تکنیکی با پاس های سریع ،فضا سازی و هجوم بازیکنان کناری، حتی گلزنی مدافعان و دروازه بانی استثنایی، این تیم را مطابق پیش بینی کارشناسان قهرمان کرد. داوید ویا گلزنی تیزهوش و فرصت طلب بود ، ژاوی و اینی یستا نشان دادند ستاره بودن و ستاره شدن راههای دیگری هم دارد ، ژابی آلونسوی خوش استیل در میانه ی میدان درخشید و سرخیو راموس نشان داد تکنیک فقط بین هافبکها و مهاجمان تقسیم نشده.
این جام نقاط درخشان دیگری هم داشت . پاراگوئه و شیلی خوب ظاهر شدند. شماره ی 7 شیلی و شماره ی 15 الجزایر هر بازیکنی را جلویشان دریبل کردند و آمریکا و غنا هم تیم های منسجم و پرقدرتی بودند.
اما به قولی این جام یک برنده ی ویژه داشت. آن هم دیه گو فورلان مهاجم خوش استیل و شوتزن و پرتلاش اروگوته. بهترین بازیکن جام بدشانس ترین آنها هم بود. شاید اگر شوت دقیقه ی پایانی او در مقابل آلمان به تیرک نمی خورد و گل می شد، زیباترین گل و عنوان آقای گلی هم نصیب وی می شد ، شاید هم مدال برنز... اما فوتبال بیرحم تر از این حرفهاست. به شخصه بازی فورلان را بسیار پسندیدم. او می تواند گابریل باتیستوتای دوم آمریکای جنوبی باشد.
-----------------------------
این بار که من چیزی بهشون نگفته بودم. ولی باز هم مسدود شدم. اشکال نداره ما در همین حد می تونیم مقاومت کنیم.

۳۸ نظر:

نوستالژیک گفت...

1.من شدیدا" طرفدار اروگوئه بودم.یعنی بعد از حذف ایتالیا گشتم دیدم اروگوئه ایتالیای آمریکای جنوبیه و هر چه خوبان دارند رو یکجا داره.ولی خوب به نظرم جرقه ای بیش خواهد بود.
2.اسپانیا رو تونستم دوست بدارم.به شخصه یک بارسایی تیرم ولی وقتی اسپانیا به اون شکل مزخرف و با یک تک گل شانسی پاروگوئه و آلمان رو حذف کرد دیگه بدم اومد!همین اتفاق تو فینال هم افتاد.
3.روز قبل از بازی آلمان و آرژانتین تلویزیون آلمان تمرین آرژانتین رو نشون میداد همه ریخته بودند رو سر و کول هم شوخی و پشتک و وارو و مارادونا هم آتیش بیار بی نظمی ها بود!در عوض در تمرین آلمان ها انگار هیتلر داره سان میبینه همه نظم آهنی رو رعایت میکردند!نتیجه ش هم دیدیم!

علیرضا کیانی گفت...

با درود

محمدرضای عزیز خیلی بی رحمی که می گی باید آدم بی رحم باشه که بتونه اسپانیا را دوست نداشته باشه.
آخه عزیز تا وقتی ژرمن ها هستند ما رو چه به دهاتی های اروپا؟
ژرمن ها بی هیچ ادعایی کارشان را در زمین انجام دادند و نشان دادند که از اخلاف کانت کبیرند با این بازی بهداشتی شان!(گریزی به نظر شایگان راجع به کانت)
راستی دلمان برایتان تنگ که نه مچاله شده!

مرمر گفت...

خوشم میاد دقیقا ترتیب علاقه تیمهات مثل من بود..
از مطلبت استفاده کردم

Seyyed Abbaas گفت...

سیدمحمدی - همسفر (در کامنت وبلاگ سیدمحمدی):



سلام علیکم.
شما فردی بیحیا و پافشار بر چرندیات خود و پافشار بر اشتباهات واضح و قطعی ی خود هستی.
از شما باید برحذر بود.
به جای این که دو کلام بگوئی "بنده (همسفر) اشتباه کردم و فقیه طبق روایات مشهور شیعه قطعاَ ممکن است اهل هوا و هوس باشد و قطعاَ ممکن است برباددهنده ی دین باشد و قطعاَ ممکن است متمرد در برابر اوامر مولایش باشد"، می کوشی چرندیاتی اضافه بر چرندیات سابقت بسازی و تحویل ملت بدهی.
از تو باید برحذر بود.
ای همسفر. تو را به قرآن قسمت می دهم هرگز دیگر به وبلاگ من نیا و هرگز در وبلاگ من کامنت نگذار.

Seyyed Abbaas گفت...

سلام علیکم.
علاقه مند بودن به تیمها، ظاهراً در افراد نهادینه می شود، و دیگر تغییر نمی کند. من طرفدار استقلال هستم. تا پنجاه سال دیگر هم استقلال هیچ افتخاری در ایران کسب نکند، من همچنان طرفدار استقلال هستم. من حد اقل از سال 1986 طرفدار آلمان هستم. چه قهرمان بشود چه قهرمان نشود.

هیچ تیمی در تاریخ جام جهانی به اندازه ی آلمان جزو چهار تیم اول جام نبوده.

جز آلمان، چه تیمی می توانست در دو بازی هشت گل به انگلیس و آرژانتین بزند؟

اما اسپانیا مسلط بود بر آلمان. البته نه مثل تسلط آلمان بر آرژانتین. جلالی خوب حق اسپانیا و حق آلمان را ادا کرد. گفت فقط آلمان می توانست تا دقیقه ی 70 در برابر اسپانیا مقاومت کند.

غمها و شادیهای بازکنان تیمها، به من هم منتقل می شد. من حتا حاضر بودم آلمان ببازد به اوروگوئه، و ملت اوروگوئه شاد شود. یا غم غنائی ها. یا غم آفریقای جنوبی ها.

وحید گفت...

سلام

محمد رضا جان ، شرمنده !

ولی اگه این مطلب رو قبل از بازی ها می نوشید و به نوعی نظر خودتون رو درباره تیم ها ، مربی اونها و سبک بازی شون ، اعلام می کردید و 30 روز قبل " پیش بینی " می کردید ،خیلی بهتر بود ،تا الان و بعد از دیدن بازی ها!

البته بخاطر تاکیدی که روی(پیش بینی) داشتی ، این نظر رو نوشتم .

ولی از تحلیلی که درباره تیمهاداشتی و ربطی هم به پیش بینی نداشت ، یاد گرفتم.............. ممنون .

برزین گفت...

من هم طرفدار اسپانیا بودم . فکر می کنم موفقیت اسپانیا مرهون عشق و اشتیاق مردم این کشور و همچنین ترکیب تیم از استخوان بندی قوی ترین باشگاه این کشور یعنی بارسلونا بود .

مجتبی گفت...

من که طرفدار فرانسه و ایتالیا و آرژانتین بودم اما خب دو تیم اول که هیچ و دومی هم اگر مغز متفکری روی نیمکت داشتقهرمان جام میشد، چیزی که آرژانتین در سالهای قبل نداشت روحیه و وحدت گروهی در تیم را امثال آنان داشتند ولی خب نیمکت مارادونا به لحاظ فنی ضعیف بود. از اسپانیا هم خوشم نمیآد اونا بازیشون رو یک بر صفر بردن و چندان فوتبال پرگل و زیبایی نبود اما دل بوسکه رو خیلی دوس دارم. در مورد ایتالیا هم باهات مخالفم :) چون به غیر از میلان و اینتر تیم های دیگه ایتالیایی بازیکن بومی داشتند و نسبت به 4 سال پیش به لحاظ دریافت لژیونر فرق آنچنانی نکرده بودند شاید مقصر لیپی بود که جوانگرایی نکرد/ از آلمان بدم می آید اما معتقدم بهترین فوتبال را آلمان ارائه کرد هم با مغز بازی می کردند و هم زیبا اما خب حریف مرد متفکری چون دل بوسکه نشدند/ حیف که این جام از دست امریکای جنوبی تیمهایی مثل شیلی و اروگوئه و آرژا در رفت // به فوتبال نوشتن ادامه بده خیلی هم خوبه :))

حامد گفت...

من هم اسپانیا رو دوست داشتم ، ولی از گند ایتالیا خیلی ناراحت شدم .
بازی آلمان هم واقعا جذاب بود.

M. R گفت...

به نوستالژیک:
بردن پاراگوئه و آلمان مزخرف بود!؟ فینال هم!؟ اسپانیا در مقابل آلمان چطور باید بازی می کرد تا شما را خوش بیاید؟ دقت کنید که هر سه تیم آلمان و پاراگوئه و هلند غیر مزخرف در مقابل اسپانیای مزخرف یک گل هم نزدند.

به علیرضا:
دست شما درد نکند! لیبرالی جهان وطن به اسپانیا بگوید دهات!
ما بیشتر قربان حیف که نشد ببینیم شما را عزیز تر از جان

به وحید:
شما نه اما اگر از دوستان نزدیک بپرسی شاهد خواهند بود که منیش بینی ام در مورد هلند و اسپانیا چه بود. الان کل دنیا اختاپوس را تحویل می گیرند بدون سیستم عصبی پیشرفته بعد من بدبخت که یک انسان هستم را...!

به مجتبی:
اینتر قهرمان اروپا بود ایتالیایی ها با وجود اینتر خیلی مغرور شده بودند که... اتفاقا تیم ایتالیا با وجود په په و مونتولیوو و دروسی و کوالیارلا و ...چنان هم پیر نبود. ایتالیا در این دوره دچار فقر بازیکن شده. مثلا کاناوارو جایگزین نداشت

Seyyed Abbaas گفت...

سلام علیکم.
شاید سربازان گمنام فیلترینگ طرفدار تیمهایی جز این چهار تیمی بوده اند که تو نام بردی.

... گفت...

در مورد فورلان کاملا موافقم

ندا گفت...

سلام
از کل جام امسال فقط بازی اسپانیا و هلند را دیدم!!! پس کلا سکوت می کنم.

حسين گفت...

انگار كه سرو كله ي عمو ف ي ل به اين جا هم رسيده...
با اضافه كردن انديس آمدم...كاري كه اين روزها حرفه اي شده ايم در آن!

م.ایلنان گفت...

آقاجان، نظر به بی‌انتها بودن دنباله‌ی اعداد طبیعی، الیوم به همان سه‌ی حضرت عالی بسنده می‌کنیم که "پیر"مان را درآوردی.(کمیته‌ی فیلترینگ مخابرات که تازگی‌ها فارسی را در وب‌نویسی پاس داشته و حتا در کامنت‌ها هم جدا نویسی و نیم فاصله را رعایت می‌کند).
کارشناس مربوطه دلش نیامد سرش بیاندازد پایین و برود و حالا که فرصتی دست داده یادی از تیم آرارات نکند که عجیب مظلوم واقع شده در این وانفسای جام جهانی.
کارشناس مربوطه همین‌جور داد زد: زنده باد آرارات و رفت.
آقای عزیز، چرا درحالی که تیم‌های وطنی مثل آرارات نیاز به حمایت دارند، به لیبرال‌ترین شکل ممکن از آن استثمارگران حمایت می‌کنی؟

خران دو عالم گفت...

همت مضاعفتو بخورم که مسدود که میشی میری یه جای دیگه ! :دی

نامیرا گفت...

فوتبال اسپانیا دقیقا تمام صحنه های بازی بارسلونا رو برام تکرار می کرد.کلا هم خوشحالم که فینال اونی شد که می خواستم. می شه گفت شایستگی جام رو داشتن.در مورد فورلان هم موافقم.کلا اروگوئه ایی ها بازیکنای شجاع و خستگی ناپذیری بودند.
××××
واقعا معلوم نیست که این نامحسوس ها چرا ول کن نوشته های تو نمی شن!
راستی دایی هم فیلتر شده دوباره.مثکه برای اون هم باید یه اندیس بالاتر بریم.دو رقمی نشین یه وقت!!

دمادم گفت...

برادران گمنام و بانام ، احتمالا مشغول بررسی آزمایشی در سنجش میزان مقاومت وبلاگ نویسان هستند.

ستاریان گفت...

سلام
دیروز خواندم ایران با اینترنت سرعت پایین و دایال آپ چهارده میلیون نفر کاربر دارد و از نظر وبلاگ داری ایرانیان چهارمین کشور هستند و پنج میلیون وبلاگ فیلتر شده اند!
سردار نقدی هم گفته است تا آخر امسال بسیجیان حاضر در دنیای مجازی تا پایان سال سه برابر خواهد شد
گمان می کنم نوشتن اینروزها آخر استقامت است

ستاریان گفت...

راستی یادم رفت بنویسم از میان 54 کشور رتبه سرعت اینترنت ایران 47 است!
فعلا هم که تنها حزب باید ولایت باشد و برنامه برای خودی کردن دانشگاهها کلید زده شده است

در مورد فوتبال من وقتی برزیل و آرژانتین را، از دور خارج شده دیدم تمام نگاهم معطوف به اسپانیا شد و خیلی خوشحال شدم که آلمان قهرمان جام نشد. چون به نظر من در اندازه های قهرمانی نبود و اسپانیا با بازی اش در مقابل آلمان این را بخوبی نشان داد

توی ستون ورزشی مطبوعات هم بنویسی بد نیست ها!

عباس گفت...

مقاومت ات را تحسین می کنم

درخت ابدی گفت...

سلام.
نمی دونم شما و دست خیال با هم کورس گذاشتین یا اونا سر شما با خودشون!
من طرفدار هلند بودم و با اینکه تو فینال خوب بازی کرد اسپانیا از اون بهتر بود و به حقش رسید.

جواد خراسانی گفت...

سلام، کم کم باید به فکر زندگی مخفی باشی!
دارم فکر می کنم بین حذف زودهنگام تیمهای ملی کشورهای صاحب نام فوتبال و جهانی شدن(سرمایه داری، از بین رفتن مرزها در اروپا و...) رابطه ای هست؟

silence گفت...

از توجهاتتون و نسخه تون ممنون.همون سوزن نخی که گفتید.وسط این آشفته بازار مخ! دلداریو همراهیتون چسبید(semi colono peida nemikonam ba ye parantez)!!

Seyyed Abbaas گفت...

سلام علیکم.
از ارقام افتخارآمیز جمهوری ی اسلامی ی ایران رقم ۹۸.۲ درصد است که ۹۸.۲ درصد شرکت کنندگان در رفراندوم جمهوری ی اسلامی در ۱۰ و ۱۱ فروردین ۱۳۵۸، به جمهوری ی اسلامی رأی مثبت دادند.
خب.
می دانی یک نفر از آن 98.2 درصد چه کسی بوده؟
طبق
http://www.irdc.ir/fa/content/6663/default.aspx
«امیرعباس هویدا در زندان درخواست كرده بود رأی بدهد كه برگه به او داده شد و او هم رأی آری به جمهوری اسلامی داد .»

البته:
هویدا در 10 یا 11 فروردین 1358 به جمهوری ی اسلامی رأی مثبت داد و 7 یا 8 روز بعد در 18 فروردین 1358 اعدام شد.

silence گفت...

بی صدا بلاگتونو از توی شرکت یا منزل دنبال می کنیما!

ققنوس خیس گفت...

ما طرفداران انگلستان و فوتبال جزیره همچنان منتظریم تا جام دیگری را با امیدواریهای بسیار آغاز کنیم و ... ناکام برگردیم :)
اما همچنان و همیشه ویوا انگلند
...
فورلان که همچنان خون یونایتدی در رگهایش جریان دارد به شدت ای ول دارد. من هم بعد از انگلستان خواستار قهرمانی اروگوئه بودم

فاضل گفت...

سلام

معلومه كه برادران خيلي به وبلاگ شما عنايت دارند. هم مي‌خونندش و هم فيلترش مي‌كند.

حامد گفت...

" سه " شدن را بسیار تبریک میگم بهت .
لینکت تصحیح شد .

نوستالژیک گفت...

آقا من دیروز اومدم بیام اینجا دیدم فیلتر شده بلافاصله بدون اینکه خودت بگی آدرسو کردم mamrizzio3!! عیب نداره هر که در این بزم مقرب تر است جام بلا و این حرفها!

حامد گفت...

با سلام و احترام
فیلتر شدن وبلاگ ارزنده شما باعث شگفتی شد
البته به نظرم این مساله ربط بسیار به بینندگان فراوان آن دارد به هر حال برای پیشگیری از رخداد دوباره آن بد نیست که آمار بازدیدکنندگان را پایین بیاورید البته اگر ما اجازه دهیم
در ضمن قهرمانی اسپانیا من رو نیز بسیار خوشحال کرد به نظر حق به حقدار رسید

دست خیال گفت...

به نظرم یکی از نکات مهم این جام افول بیشتر تیمهای صاحب نام و کمی بالاتر آمدن تیمهای دیگری بود که برخیشان قدیم ها صاحب نامی بودند.
به هر حال فعلا که خوشحالم از قهرمانی اسپانیا

مجتبی گفت...

محمدرضا :(( تو یعنی نمی دونی چیکار کردی که فیل تر شدی؟ واقعا نمی دونی؟؟؟
تو اینجا اصلا حرفی از برزیل زدی؟هیچ از ارزش های برزیل نوشتی؟؟؟ هیچ متوجه بیانیه تهران و صحبت های آقای متکی و حمایت آقای سعیدلو از برزیل نبودی؟ بازم بیشتر توضیح بدم؟ :))

/// خارج از شوخی مقاومتت ستودنی است :)

آی سودا گفت...

محمدرضا این لینک دوستات که این کناره فونتش خیلی کوچک شده. قبلا این طوی نبود. چشم را اذیت می کنه.

فرزانه گفت...

سلام
فیلتر چی ها یا همان سربازان گمنام این دفعه هم به جاده خاکی زده اند .
البته آنها با اخلاص تا ته دره هم حاضرند بروند!

مهرگان گفت...

سلام
خواستم بگم از برزیل چیزی نگفتی دیدم مجتبی هم حرف منو زده!
البته تو شهرما همه طرفدار برزیل هستند و کلا سوای گفتمان سیاسی : آبادان برزیلته!!!
به لطف بلندبالاهای اردبیلی بنده امسال از تماشای مسابقات جام جهانی محروم ماندم!:(

امیدوارم پیش شماره وبلاگتون ثابت بمونه و اگر هم نماند امیدوارم از آزمایشات سربازان گمنام سرافرازانه بگذرید:)

محسن صالحی گفت...

از نشانه های وبلاگ خوب در ایران تعدد فیلترشدنش است! منتظر رکوردشکنیتان هستیم!

محسن صالحی گفت...

1- طرفدار هیچ تیمی نبودم اما چون اصولا انسان عدالت خواهی هستم از قهرمانی اسپانیا خوشحال شدم.
2- تشبیه فورلان به باتیستوتا را چندان نپسندیم چه که باتیتوتا بر خلاف فورلان چندان ریزنقش نبود و بسیاری از گل هایش را با ضربه ی سر به ثمر می رساند.
3- با بازی هایی که از ایتالیا دیدیم از این که زمانی طرفدار این تیم بودم از جامعه بشریت عذرخواهی می کنم!
...